Blijvend wondje in anus, hoe komt dit?

Hai
Ik heb al een tijdje, zeg maar een maand of twee, een wondje zitten bij mijn anus. Meestal gaat hij open als ik moet poepen, maar ook soms gewoon zomaar. De ene keer bloed het meer dan een andere keer. Tot nu toe heb ik ook een paar keer gehad dat ik maandverband moest gebruiken omdat het zo erg bleef bloeden. Misschien is het ook handig om te weten dat ik deze medicatie slik:
Antidepressiva Seroquel
Antidepressiva Fluoxetine
Slaapmedicatie Melatonine

Zover ik weet verdunnen ze het bloed niet. Wat ook belangrijk is is dat ik de eetstoornis boulimia heb, dus dan eet ik soms heel veel, dan te weinig en ik doe aan braken (niet aan laxeren over het algemeen).

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ook aan seks liggen maar hoeft niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken het probleem. Je moet heel veel smeren met vette zalf, wel 2x per dag, net zolang tot het over is.
En als het over is toch geregeld blijven smeren maar dan hoeft het niet zo vaak meer.
De huid is daar erg dun dus ook gauw kapot. Is je suiker weleens gecontroleerd? Bij suikerziekte genezen wondjes nl. dikwijls heel langzaam.

Het beste antwoord

Zo'n wondje heet een fissura ani, het is een soort scheurtje in het slijmvlies van de anus. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de ontlasting te hard is; een probleem dat wel vaker gezien wordt bij boulimia, harde ontlasting is ook een veel voorkomende bijwerking van seroquel.
Om het wondje te laten genezen zou je je ontlasting dunner moeten maken; het krijgt dan vanzelf de kans om te genezen. Ik zou wel aanraden om dat laxeren niet op eigen houtje te gaan doen. Doe het in overleg met je huisarts, met name omdat mensen met een eetstoornis nogal eens in de verleiding komen om die laxeermiddelen te gaan misbruiken en dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn.
Eventueel kan je huisarts ook een zalfje geven dat de doorbloeding van het wondje en daarmee de genezing bevordert. Als je er veel pijn aan hebt dan kan de huisarts je daar ook een verdovingszalfje tegen geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die wondjes worden aambeien genoemd. De wand van de bloedvaatjes is dan nogal dun. Er bestaat zalf die misschien iets kan helpen (Sperty meen ik).
Als het niet te erg is is er mee te leven. Anders is huisartsenbezoek aan te raden. Eventueel een operatie waarbij ze wat vaatjes dichtschroeien.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Dat denk ik ook.Je moet dan wel weten of de aambei inwendig of uitwendig zitten, voor inwendige aambeien gebruik je meestal zetpillen, op de zalf zit wel een opzetstukje zodat je het ook inwendig kunt gebruiken, maar zetpillen zijn dan waarschijnlijk prettiger. Als ze uitwendig zitten, dan voel je ze zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoeft toch niet persé een aambei te zijn Reddie? Bij mij is het gewoon een scheurtje dat steeds opengaat. Dat noem je volgens mij geen aambei. Bij mij helpt gewoon vette creme.
Voor dit mankement moet je even naar een fleboloog. Uit zichzelf krijgt het geen tijd om te genezen. Het wordt dichtgeschroeid en dat is in een kleine 5 minuten gebeurd. Als je het laat zitten heb je kans dat er ontlasting inkomt en zich ter plaatse een vervelende ontsteking vormt. Vraag een verwijsbrief aan je huisarts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zal een scheurtje in je endeldarm/anus zijn.