Maakt je hersens hersencellen aan?

Als je hurkt, blaast, opstaat en op je hand blaast of je bloedaders bij je nek dichtknijpt val je flauw. Maar sterven er dan hersencellen af? Op google zijn namelijk de meningen verdeeld en sommige zeggen dat het niet ongezond is. Zelfs de GGD! Maar andere zeggen weer dat doctoren zeggen dat het wel ongezond is. Maakt je hersens weer nieuwe hersencellen aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop niet dat je telkens flauw valt als je hurkt. blaast of opstaat. :)
Door zuurstof te kort naar je hersens kun je wel flauw vallen.
Maar je hersens regelmatig een te kort aan zuurstof geven zal ongezond zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooo ja, en hersencellen? (Die bij flauw vallen niet meteen afsterven.)
Na je 27ste worden die (nagenoeg) niet meer aangemaakt.
(Al weet je hersens wel goede manieren om eventueel schade to ömleiden".)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus stel er sterven hersencellen af voor je 27ste krijg je die er gewoon weer bij?

Het beste antwoord

in principe worden er geen nieuwe hersencellen aangemaakt, ga daar maar van uit.
als je flauwvalt als je hurkt, blaast of opstaat, dan adviseer ik je dringend je huisarts te bezoeken, want dat is niet normaal.
aders dichtknijpen is een gevaarlijk spelletje wat fataal af kan lopen, en je hersens geen goed doet!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig heb ik dit dan nog nooit gedaan :) maar ik bedoel als je gaat Hurken heel hard gaat hijgen dan opstaat en dan op je hand blaast. Daar zijn heel veel filmpjes van op youtube en heb ook zo verhalen ervan gehoord... Verder bedankt voor de uitleg!

Andere antwoorden (1)

Ja, want dan krijgen de cellen in de hersenen even geen zuurstof en dan sterven ze af.