Wat zijn de verschillen tussen een SSRI (antidepressiva) en Bachbloesem mix 84?

Ik gebruik nu al iets meer dan een jaar Sipralexa 20mg 1x/dag omdat ik vorig jaar met aanhoudende kortademigheid begon te kampen, uiteindelijk werd vastgesteld dat ik paniek- en angststoornissen opliep (hyperventilatie).

Ik moet zeggen dat ik hartstikke tevreden ben van dit spul want ik hyperventileer niet meer, vroeg of laat zal ik dit moeten afbouwen maar ik weet nog niet wanneer;

Ik was op zoek naar een natuurlijk middel dat ik later nog zou kunnen gebruiken om vrijer te kunnen ademen en hopelijk niet meer te hyperventileren en kwam Bachbloesem mix 84 tegen om vrijer te kunnen ademhalen.

Zie weblink hieronder:

http://www.bachbloesemadvies.be/bachbloesems-bij-stress/hyperventilatie.htm

Op die website wordt heel veel beweerd dat het zou helpen maar alleen de vraag of dit degelijk wel klopt???

Mijn oorspronkelijke vraag is eigenlijk of er verschillen zijn tussen "Bachbloesem mix 84" en de Sipralexa (SSRI/antidepressiva) die ik neem?

Zo ja, welke?

Met andere woorden: op welke manieren werken beide producten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

ik denk dat het belangrijkste verschil is dat de werking van antidepressiva die door je arts worden voorgeschreven, wetenschappelijk is aangetoond.
bij bachbloesem is dit niet het geval.

Toegevoegd na 3 minuten:
sipralexa verhoogt de hoeveelheid serotonine in je hersenen.
dit stofje is belangrijk om je goed te voelen.

Toegevoegd na 10 minuten:
mensen die in bach bloesem geloven, kunnen er trouwens wel degelijk baat bij hebben en zich beter voelen door het gebruik.
het kan verder geen kwaad.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen de vraag is of er nu wel of geen wetenschappelijke studies zijn over die Bachbloesems?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enig idee rieneke?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik ga even voor je zoeken, momentje :)
Rieneke1
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bach-bloesemtherapie
Rieneke1
11 jaar geleden
http://www.skepsis.nl/bachbloesemremedies.html helemaal onderin staat een verwijzing naar onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rieneke, ik heb concentratiestoornissen, wat mag ik er vanuit begrijpen als conclusie?
Een SSRI is een medicijn dat voorgeschreven wordt bij depressies en angststoornissen. Het beinvloedt de serotoninestofwisseling in de hersenen, met als doel de verhoging van serotoninegehalte in de hersenen op een plek waar verlaagd kan zijn bij deze klachten.
Het kan soms vervelende bijwerkingen hebbenen duurt 4-6 weken voor er verbetering van de klachten op kan treden. SSRI's moeten onder dokters toezicht gbruikt worden.

Ja...bachbloesemstherapie. Een oplossing waar ooit een bloemetje in gedreven heeft.
Geen enkle werking ooit aangetoond boven het placebo effect. Rescue spray zou snel werken. Geen arts nodig, geen bijwerkingen (want er zit niets in).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De medicijnen die jij gebruikt zijn chemische producten. Bach Bloesem is een natuurlijk product wat uit planten is verkregen. Je kan ze dus onmogelijk met elkaar vergelijken.
Wel weet ik dat Bach Bloesem helpt. Ik gebruik het voor mijn hond als ze spannende dingen beleefd. Het is een heel gevoelig dier en vindt het niet prettig om in groot gezelschap te verkeren, maar soms moet dat. Zo zal ze er straks weer baat bij hebben als ze mee moet naar het kerstmaal bij mijn dochter. Een kleine hoeveelheid (twee druppels) op haar tong geeft haar minstens een avond lang genoeg ontspanning om het te doorstaan. Doe ik het niet, dan is ze na een uur volkomen uitgeteld en hypernerveus.
Een hond kan niet doen alsof, dus dat het echt werkt is voor mij duidelijk. En waarom zouden plantenextracten niet kunnen werken, de natuur geeft ons heel veel goede dingen. De aanwezigheid van lavendel op de slaapkamer geeft ook ontspanning en een betere nachtrust.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een fijn en juist antwoord, vast niet door iedereen hier ondersteund en gewaardeerd.
De natuur is een schatkamer van mogelijkheden, waar we nog maar een heel klein beetje van begrijpen.
+
Rieneke1
11 jaar geleden
ivana, ook bij dieren speelt het placebo-effect mee. plantenextracten kunnen zeker helpen, maar de werkzame hoeveelheid bij bach bloesems is niet aantoonbaar.
kruidengeneeskunde is weer heel iets anders, en kan zeker werkzaam zijn, maar probleem is het spul te standariseren, dus dat het altijd evenveel werkzame stof bevat.
Ivana
11 jaar geleden
Bedankt Ed. Eigenlijk verwachtte ik onmiddellijk een stroom van ontkenning of een armzalig schouderophalen. Ik ben blij dat je zo duidelijk achter mijn beweringen staat. Zolang de natuur mij een helpende hand toesteekt, zal ik dat met beide handen aanpakken.