Op welke werkplekken zijn veel hoogsensitieve mensen te vinden?

Zelf ben ik hoogsensitief en ik vroeg mij af wat typische werkplekken zijn voor hoogsensitieve mensen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Je zult in verhouding veel hoogsensitieve mensen vinden in beroepen, waar verantwoording genomen wordt en gezorgd wordt voor mensen en dieren.
Dus : in de verpleging, cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappijen, vrijwilligers in bejaardentehuizen, verzorgingstehuizen, en dierenasiels.
Ik kan me ook voorstellen, dat een groot aantal (huis)artsen, psychologen en psychiaters hoogsensitief zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel HSP hebben juist problemen met werken in de gezondheidszorg, omdat alle ellende heel heftig binnen kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enne: hoezo vrijwilliger? Het gaat hier natuurlijk om betaalde banen dus dat stukje begrijp ik echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy : dat klopt natuurlijk helemaal, maar toch zal je veel hooggevoelige mensen daar vinden.
@Pelle : de vraag is : werkplek......mensen werken ook vrijwillig op werkplekken, dacht ik zo....
Neemt niet weg, dat jouw antwoord natuurlijk sowieso veel beter en uitgebreider is dan het mijne....ik sprak uit levenservaring, bij het beantwoorden van de vraag, en jij hebt het opgezocht.....
Hoog gevoelige personen hebben vaak een artistiek, adviserend of dienstverlenend beroep waarin ze graag hun sociale betrokkenheid, inlevingsvermogen, intuïtie en creativiteit tot uiting laten komen. Werk zou voor hen als een hobby moeten zijn. Dan wordt het een manier om hun passie vorm te geven. Arbeidstechnisch gezien zijn het fijnproevers; bij sleur dendert hun energieniveau in een rap tempo omlaag. Ze verliezen snel hun interesse als het om alledaagse of routinematige klussen gaat. Taakomschrijvingen zijn in organisaties echter vaak nauw omschreven, terwijl een hoog gevoelig persoon graag op meer terreinen actief is. Dit kan dan leiden tot gevoelens van frustratie, ongeduld en nutteloosheid. Om dergelijke redenen zoeken HSP´s tijdelijke klussen of willen ze voor zichzelf beginnen. Ze moeten ergens helemaal voor kunnen gaan, anders worden ze onrustig. Als ze eenmaal hun draai gevonden hebben kan er een enorme creativiteit, gedrevenheid en perfectionisme van uitgaan.

Dus kunstzinnige beroepen, of werken in een museum met de kunststukken. Adviesgevende beroepen, bijv in de financiële/verzekeringssector of dienstverlenend (gezondheidszorg) maar die laatste lijkt mij juist gekwordend want je pikt alles op van alle mensen op je heen. Volgens mij kun je dan juist beter schilderijen gaan restaureren ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, Pelle het is alsof je mijn leven beschrijft, bijna alles klopt.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+.... en de mijne ;-)
Je hebt ook helemaal gelijk over je opmerking betreffende weken in de gezondheidszorg: dat heeft mij (extreem HSP zelfs) goed verkeerd gedaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, je bent je + vergeten ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties maar het is gewoon van de hsp pagina hoor ;) Ik snap inderdaad niet hoe hsp mensen juist MET mensen gaan werken. Mijn vriendin heeft twee kinderen die heel gevoelig zijn, zij heeft het zelf ook en die kinderen worden gek in de klas want ze pikken alle signalen van andere kinderen op en weten precies wie wel en niet lekker in zijn vel zit. Volgens mij kun je dan beter met computers gaan werken ofzo ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HSPers zijn (algemeen gesproken) gevoelige en sensitieve mensen, die dus eigenlijk heel goed in de gezondheidszorg (of op andere gebieden met mensen) zouden moeten kunnen werken. Velen kunnen dat ook, maar dat vraagt wel heel veel van je en velen weten er goed mee om te gaan. Is ook ervaring.Maar velen stranden ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Judithsom: ziekenhuizen / verzorgingshuizen zijn nou niet bepaald "natuurlijk" en weldegelijk heftig klinisch. Natuurlijk heb je ook omgevingen in de gezondheidszorg, die daar wel aan voldoen, maar all over denk ik toch minder.
Maar wat ik meer bedoelde was het makkelijk aan- en invoelen van de ellende van mensen (zie ook mijn antwoord) en dat meenemen naar huis.
Mijn ervaring is, dat beroepen met weinig mensen om je heen geschikter zijn dan met veel, omdat je als HSP-er zoveel oppikt van anderen.
Beroepen in de gezondheidszorg lijken heel goed, omdat HSPers zich in het algemeen goed kunnen inleven in anderen. Maar de andere kant is, dat je ook heel veel ellende van anderen aanvoelt. Mij heeft het behoorlijk de das omgedaan.