Op welke werkplekken zijn veel hoogsensitieve mensen te vinden?

Zelf ben ik hoogsensitief en ik vroeg mij af wat typische werkplekken zijn voor hoogsensitieve mensen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zult in verhouding veel hoogsensitieve mensen vinden in beroepen, waar verantwoording genomen wordt en gezorgd wordt voor mensen en dieren. Dus : in de verpleging, cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappijen, vrijwilligers in bejaardentehuizen, verzorgingstehuizen, en dierenasiels. Ik kan me ook voorstellen, dat een groot aantal (huis)artsen, psychologen en psychiaters hoogsensitief zijn.

Hoog gevoelige personen hebben vaak een artistiek, adviserend of dienstverlenend beroep waarin ze graag hun sociale betrokkenheid, inlevingsvermogen, intuïtie en creativiteit tot uiting laten komen. Werk zou voor hen als een hobby moeten zijn. Dan wordt het een manier om hun passie vorm te geven. Arbeidstechnisch gezien zijn het fijnproevers; bij sleur dendert hun energieniveau in een rap tempo omlaag. Ze verliezen snel hun interesse als het om alledaagse of routinematige klussen gaat. Taakomschrijvingen zijn in organisaties echter vaak nauw omschreven, terwijl een hoog gevoelig persoon graag op meer terreinen actief is. Dit kan dan leiden tot gevoelens van frustratie, ongeduld en nutteloosheid. Om dergelijke redenen zoeken HSP´s tijdelijke klussen of willen ze voor zichzelf beginnen. Ze moeten ergens helemaal voor kunnen gaan, anders worden ze onrustig. Als ze eenmaal hun draai gevonden hebben kan er een enorme creativiteit, gedrevenheid en perfectionisme van uitgaan. Dus kunstzinnige beroepen, of werken in een museum met de kunststukken. Adviesgevende beroepen, bijv in de financiële/verzekeringssector of dienstverlenend (gezondheidszorg) maar die laatste lijkt mij juist gekwordend want je pikt alles op van alle mensen op je heen. Volgens mij kun je dan juist beter schilderijen gaan restaureren ofzo.

Bronnen:
http://www.hypnotherapienederland.nl/hsp.htm

Mijn ervaring is, dat beroepen met weinig mensen om je heen geschikter zijn dan met veel, omdat je als HSP-er zoveel oppikt van anderen. Beroepen in de gezondheidszorg lijken heel goed, omdat HSPers zich in het algemeen goed kunnen inleven in anderen. Maar de andere kant is, dat je ook heel veel ellende van anderen aanvoelt. Mij heeft het behoorlijk de das omgedaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100