Krijg je een boete als je niet komt opdagen bij een operatie?

Ik was net bij de dermatoloog, en twee medewerkers waren aan het discussieren.

Er was gisteren een mevrouw niet komen op dagen bij een operatie, zonder afmelden of reden er niet gekomen.

Terwijl de OK wel voor haar was gereserveerd.

Kunnen ze haar hele behandeling stoppen?

Gewoon nieuwsgierig.
(weet niet wie die vrouw is, zijn geen namen genoemd)

Toegevoegd na 59 seconden:
Dus twee vragen
- Boete ?
- Behandeling stoppen?

Toegevoegd na 5 uur:
iemand er zelf ervaring mee?
Per ongeluk vergeten enz.. Wat gebeurd er bij u/je, werd er contact opgenomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk zal je gewoon de behandeling moeten betalen al heb je geen behandeling ontvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt NIET gratis geholpen, je betaalt al een flink bedrag aan je zorgverzekering en daar boven op nog je eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol, het gaat er maar om dat het absoluut NIET gratis is. De zorgverzekeraars leggen er echt geen eigen geld op toe, dat betalen we met z'n allen en de meeste mensen betalen dus meer dan dat ze ontvangen. Dat geeft verder niet, prima systeem maar gratis is het natuurlijk niet.

Het beste antwoord

Voor zover ik weet wordt er alleen nog over gepraat om boetes te geven voor het niet op komen dagen. Het schijnt vrij vaak te gebeuren, en dat is natuurlijk enorm frustrerend voor medewerkers in de zorg. Maar je krijgt er geen boete voor.
Ook kan je behandeling niet gestopt worden. Je hebt recht op behandeling van je kwaal, zelfs als je slecht meewerkt.
Ik kan me voorstellen dat er op den duur wel een keer iets gaat gebeuren rond dit thema. De zorg is al zo duur, en hier kan op verbeterd worden. Aan de andere kant: mag ik dan ook de dokter een rekening sturen als ik een uur moet wachten op mijn afspraak? Dat gebeurt ook heel vaak. Waarom zou zijn tijd geld zijn, en de mijne niet?
Het is dus wel een glibberig pad dat je inslaat met het idee van die boetes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een tandarts is dit gebruikelijk, als je niet komt opdagen dat je moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee de boete maakt mij niet zoveel uit. Maar idd als je bij een tandarts niet komt dan moet je betalen.
Laat staan als ze een ok voor je afhuren. Hoop dat Zo'n vrouw wel word gewaarschuwd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal staat er aangegeven dat je minimaal 24 uur van tevoren je afspraak af moet zeggen; dan zijn er weer andere patiënten in te plannen. Dat is bij gewone afspraken zo, en zal voor een operatie al helemaal gelden! Of je er daadwerkelijk een boete voor krijgt, zal van het beleid van het betreffende ziekenhuis afhangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grappig die boete frustraties. Heel herkenbaar.
Zo had ik een mooie discussie met de tandarts, die zei: je bent 10 minuten te laat, dus je moet een dubbel tarief betalen.
Ik zei: ok, betaal jij dan al die keren dat ik te laat/ later dan de afspraak ben geholpen......