Gaat Nederland helemaal in Lockdown bij een tweede golf?

Stel er Breekt in Nederland Een tweede Corona Golf uit bijvoorbeeld een in het zuiden van het land en 1 in het noorden van het land Zou dat kunnen betekenen dat de verschoppelingen in heel het land weer ingetrokken worden of wordt het deze keer Regionaal bepaald??

3 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@mies1, Om precies te zijn: De Corona-maatregelen zijn nooit regionaal bepaald door het RIVM, wel geadviseerd aan het Kabinet. Het RIVM adviseert en ondersteunt.
De overheid kan de adviezen overnemen van het RIVM. Het blijven adviezen, niet minder maar ook niet meer. Aan het begin van de pandemie, toen de schok nog groot was, accepteerden de 25 regio voorzitters de rigoureuze maatregelen die de Overheid regionaal afkondigde (met basisregels voor iedereen) en volgden deze op.
Bij een huidige opleving van het virus zal steeds meer maatwerk worden toegepast door de burgemeesters (de regio voorzitters) helemaal als in hun regio er sprake is van weinig besmettingen.
SentWierda
3 jaar geleden
In maart was het op vrijwillige basis al regionaal bepaald. De provincies Groningen, Friesland en Drenthe waren wekenlang nagenoeg afgesloten van de rest van het land. In deze provincies werd het ernstig afgeraden de zuidelijke provinciegrenzen van Friesland en Drenthe te passeren. Daardoor bleef maandenlang het aantal coronagevallen in de drie noordelijke provincies heel laag en het aantal sterfgevallen nagenoeg nul. Pas ter hoogte van Zwolle vonden grote corona-uitbraken plaats.

Antwoorden (2)

Hierover zijn geen zekerheden aan te geven. Op het moment dat het gebeurt zal het RIVM een advies uitbrengen. Het is aan de regering om dit advies wel of niet op te volgen. Wat het advies kan zijn is op dit moment alleen speculatie.
3 jaar geleden
Het ligt bij een tweede golf (men spreekt van oplaaiing of opleving) van het coronavirus in bv het noorden, zoals in Groningen, of het zuiden van het land zoals bv Brabant momenteel niet voor de hand dat een groot deel van een provincie wordt afgesloten zolang de aantallen van de besmettingen laag blijven.
Maandagavond 13 juli jl. hebben de voorzitters van de 25 Veiligheidsregio’s gezamenlijk besloten dat de burgemeesters bij opleving van het virus er voor mogen kiezen de aanpak toe te passen van een lokale of regionale lockdown zoals nu gebeurt in delen van Portugal en Spanje. Er is gebleken dat de burgemeesters zich scharen achter deze gekozen aanpak, een gerichtere aanpak lijkt hen logischer maar alles hangt af van de op dat moment ter plaatse geldende situatie.
Gedacht wordt aan bijvoorbeeld tijdelijk sluiten van een locatie, of juist maatregelen die alleen bepaalde doelgroepen treffen. Er zullen voor het zover is heel wat onderzoeken moeten worden gedaan door de GGD naar de aard en omvang van de besmettingen,
Het zal maatwerk worden op basis van het coronadashboard. Het Coronavirus dashboard COVID19 geeft informatie over de ontwikkeling van het coronavirus in Nederland. Met deze informatie kunnen eerder signalen van een toename van de verspreiding van het virus worden opgepikt.
Op 17 augustus a.s. komen de regiovoorzitters weer bij elkaar om eventuele nieuwe lokale maatregelen te bespreken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Dit antwoord had ik ook willen geven. Tot ik de mening van Hubert Buls las, voorzitter van het Veiligheidsberaad. Hij waarschuwt dat niet alles regionaal te regelen. “In theorie kun je dat uitvoeren, maar ik zou het niet doen.“
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/regionale-lockdowns-bij-tweede-coronagolf-zo-groot-is-nederland-niet-het-zal-tot-discussies-leide/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV, deze uitspraak van de Burgervader van Nijmegen, in zijn functie van Voorzitter van zijn regio, is van 15 juni. Na de vergadering van het Veiligheidsberaad d.d.13 juli jl. zijn er andere (voortschrijdende) inzichten. Als het Coronavirus nu weer oplaait is er een landelijke lockdown niet te verwachten. Ook volgens de heer Bruls. (What is in a name?)
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200713_98352182/geen-landelijke-lockdown-te-verwachten-bij-oplaaien-virus?utm_source=google&utm_medium=organic
SimonV
3 jaar geleden
+ Ik had door moeten zoeken... ;-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV, tsja de definitie van zoeken is kijken waar het niet is. Jij weet als geen ander dat de mening van iemand die iets roept niet maatgevend is. Helemaal niet als deze mening zonder context in een krant staat.
tinus1969
3 jaar geleden
Of er wel of geen nationale of lokale/regionale lockdown komen, is moeilijk te voorspellen. Er is een duidelijke wens om een 2e lockdown zo beperkt mogelijk te doen, maar tegelijk blijft de zorg van Bruls, zoals uitgesproken op 15 juni, inhoudelijk relevant.