glucosamine met chondroitine, en visolie.
dit zo nodig in combi met pijnstillers.
Rieneke1
13 jaar geleden
Genezen kun je het niet.
Wel kun je de pijn verlichten. Niet alleen door medicijnen, maar ook door te bewegen. Gewoon lopen of je laten behandelen bij fysiotherapeut of andere behandelaars.
Als er overgewicht is, dan is dat extra belastend voor de gewrichten, afvallen is dan ook een goede zaak (en natuurlijk niet alleen daarvoor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er schijnt een prik op de markt te komen voor artrose. Die prik gaat naar je gewrichten en de pijn wordt afgenomen omdat er iets in je gewrichten wordt gespoten. Ik heb er wel eens iets over gehoord.
Maar goed, veel bewegen helpt ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artrose is niet te genezen. Toch kan de patiënt zelf veel doen om de gevolgen van deze gewrichtsaandoening te beperken. Vooral in het beginstadium is het beoefenen van een gewrichtsvriendelijke sport zoals bijvoorbeeld zwemmen of fietsen aan te raden. Ook een evenwichtige voeding en een gezond lichaamsgewicht kunnen een positief effect op de artrose hebben. Bovendien moet u veel vloeistof drinken: een volwassene heeft ongeveer 2 tot 3 liter water per dag nodig om zijn vochthuishouding op peil te houden. Vermijd bovendien koude en vocht omdat dit pijnaanvallen kan uitlokken.

Door regelmatige krachtoefeningen en kinesitherapie wordt u beweeglijker en vermindert u de pijn (voorbeelden van oefeningen). Sterke spieren rond het gewricht ontlasten de gewrichten en voorkomen verlies van mobiliteit en stijfheid. Zo kan een sterke, getrainde dijspier bij artrose in het kniegewricht dit gewricht ontlasten. Ook gewone bewegingen worden gemakkelijker. Uw arts kan u helpen een voor elk artrosestadium geschikte sport te kiezen. Over het algemeen geldt dat warmte de pijn en de stijfheid verlicht (bv. een warm bad, thermotherapie), terwijl in de derde fase van artrose koudetherapie kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beweging is belangrijk om de klachten te verminderen; medicijnen kunnen artrose niet genezen, maar wel de pijn verminderen.

Uitgebreide informatie over artrose en de behandeling ervan vindt u via de link hieronder. Ook kunt u een zorgverlener zoeken die artrose behandelt:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huis tuin en keukenmiddeltjes zoals glucosamine en visolie werken niet. Daar is recent over gepubliceerd in het vooraanstaande medische tijdschrift "new england journal of medicine". Het enige effect wat het heeft is placebo.