Jicht is een aandoening die wordt gekenmerkt door plotselinge, steeds terugkerende aanvallen van zeer pijnlijke artritis. Jicht is een aandoening die wordt veroorzaakt door de afzetting van mononatriumuraatkristallen, die zich in de gewrichten vormen door een hoge urinezuurconcentratie in het bloed. Dit leidt tot aanvallen van pijnlijke gewrichtsontsteking.

Jicht tast meestal de gewrichten in de voeten aan en dan vooral het gewricht aan de basis van de grote teen (podagra). Maar het komt ook veel in andere gewrichten voor, zoals de enkel, de knie, de vinger, de pols en de ellebogen. Doordat deze gewrichten koeler zijn dan het centrale deel van het lichaam en uraat de neiging heeft bij lagere temperaturen te kristalliseren, zullen de kristallen zich juist in deze perifeer gelegen gewrichten vormen. Jicht tast zelden de gewrichten van de wervelkolom, heupen of schouders aan.

Jicht komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Meestal ontwikkelt jicht zich bij mannen op middelbare leeftijd en bij vrouwen na de menopauze. Bij jongere mensen komt jicht nauwelijks voor, maar de aandoening is wel vaak erger bij personen die het krijgen voordat ze dertig zijn. Jicht komt vaak in bepaalde families voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een heel goed antwoord+

Andere antwoorden (2)

Jicht is een stofwisseling ziekte. het urine zuur is in te hoge concentratie aanwezig in het bloed.
Het gaat kristalliseren en zet zich plotseling af in een gewricht. Dit gebeurt vaak 's nachts en het gewricht wordt dik rood en zeer pijnlijk. Onder invloed van alcohol komt de aanval nog snelle opzetten.
Deze ziekte komt vaak familiair voor.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jicht is urinezuur (kleine kristalletjes, zie het als korreltjes) die zich afzetten op kleine gewrichten (meestal grote teen) en daar heel veel pijn veroorzaken.
Komt meestal door een ongezonde leefwijze (veel vet eten, veel sterke drank, ...).
Ik ken tenminste twee oudere rijke mannen die eraan lijden en tegen wie de dokter dat heeft gezegd.