Steken in hart, vermoeide/tintelende linkerarm, pijn in kaak: wat is er aan de hand, moet je naar ziekenhuis?

Toegevoegd na 7 minuten:
ik ben het niet, maar een vriendin die niet wilt gaan die denkt dat het wel meevalt. "het gaat al beter, ben al rustiger"...

Toegevoegd na 25 minuten:
en watals ze die steken al sind vanmiddag rond 4 uur heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Serieus, bellen, NU!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Ik spreek uit ervaring, ik heb ooit geaarzeld om 112 te bellen voor iemand die het zelf (nog) niet zo ernstig vond, en heb daar altijd spijt van gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als ze nog tegensputtert: éérst bellen, zelf de ambulance opvangen, ervoor zorgen dat het ambulancepersoneel binnenkomt. Morgenochtend kun je wel uitleggen aan je vriendin waarom je dat tegen haar zin gedaan hebt, als dat dan inmiddels niet zonneklaar is. Beter een boze vriendin dan een dode vriendin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn er werkelijk nog mensen in Nederland die met deze klachten van een huisgenote of geliefde rustig op het internet om raad vragen??
Ben ik nou fucking dom? of is iemand ons finaal in de zeik aan het nemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk geen van beide, Oblomov. Want ja, er zijn werkelijk nog mensen die op zo'n moment rustig op internet om raad vragen. Of in mijn geval (mijn enige verdediging is dat ik jong en onervaren was) wachten terwijl hun moeder te voet op zoek gaat naar een huisarts in een vreemde stad terwijl hun vader gewoon direct een ambulance nodig heeft. In dat geval ging het overigens om een beroerte, dit klinkt meer als een hartaanval. In ieder geval was het een heel dure les (ook al heeft mijn vader het overleefd) waarvan ik niemand toewens hem op dezelfde of nog duurdere manier te leren. Al word ik negen keer in de zeik genomen, ik weet dat de tiende keer wel eens echt een noodgeval zou kunnen zijn, waarbij de vraagsteller bevriest in plaats van spontaan actie te ondernemen. Hopelijk zijn ze inmiddels in het ziekenhuis gearriveerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
112 gebeld vannacht? Hoe is het nu met je vriendin en met jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vrouwen kunnen symptomen van een hartinfarct er trouwens ook heel anders uitzien: http://www.dokterdokter.nl/vrouw/bewegen/article/22767/symptomen-hartinfarct-anders-bij-vrouwen
Ik ken zelf een dame die dacht dat ze griep had. Ze heeft het gelukkig overleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hartaanval wordt meestal gekenmerkt door een drukkende pijn op de borst die uitstraalt naar linker arm, schouder, kaak. veelgehoorde omschrijvingen zijn: alsof er een steen op mijn borst ligt, een band om mijn borst zit, ed. een stekende pijn kan op andere dingen duiden. ga hiervoor wel langs een arts. bij twijfel, altijd 112 bellen. daar zijn ze tenslotte voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is het afgelopen?

Antwoorden (15)

Ja! Zo snel mogelijk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer het jezelf betreft en ook op dit moment overkomt moet je dit ook echt doen hoor! Het kan misschien best meevallen en niets ernstigs zijn maar dan ben je ook zo weer thuis. Beter voor niets naar de 1e hulp dan niet gaan en het dan slechter laten aflopen..

Toegevoegd na 6 minuten:
nav van je toevoeging: Probeer haar toch mee te krijgen.. ondanks dat het nu beter gaat. Zoals ik al zei: beter voor niets dan te laat. Maak haar dat maar duidelijk!

Toegevoegd na 28 minuten:
nav je volgende toevoeging: WAT DOE JE HIER NOG??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter tien keer te veel naar een arts, dan één keer te weinig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke + ik ben 1 keer niet gegaan en dat werd bijna me dood. Gelukkig dat mensen me als nog hebben gebracht.
Ik zou eerst even met huisartsenpost bellen.
Al is het maar preventief en om jezelf gerust te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
licht er aan hoe erg dit is.
mocht het echt een sterk lijden zijn. is het zeker aan te raden naar een ziekenhuis/doctor te gaan.
(het kan wijzen op een hartaanval)
zijn dit zwakke symptonen neem dat wat meer slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en wel nu onmiddellijk!!!!!

Dit zijn ernstige tekenen van een infarct!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga direct naar een arts, je moet geen enkel risico nemen.
Het is voor je eigen belang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niet uit wat je vriendin zegt, dit is niet een moment dat je dat aan de patient over moet laten. Bel NU een ambulance. In het allerergste geval komt die voor niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct 112 bellen, als al deze symptomen aanwezig zijn , moet je niet wachten.
Ook is het belangrijk een ischemie op heterdaad te betrappen.
Die zijn naderhand niet altijd goed terug te vinden maar veroorzaken mogelijk littekenweefsel in oa. de hartspier en later scheuren van de hartwand, Een acute tamponade,
het hartzakje wat het hart ruimte geeft om te kloppen loopt dan vol met bloed,en dan heeft het hart geen ruimte meer om te kloppen.
Ik maak het verhaal niet langer zodat je meteen contact met noodhulp op kunt( LATEN) nemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
NIET VIA DE DOKTERSWACHT GAAN, dat kan wel eens veel te lang duren, direct 112 bellen.
NOEM VOORAL DE KAAKPIJN, naast de andere symptomen.
Vraag wel even aan je vriendin of ze tandartsachterstand heeft.
Het KAN een kies/kaakontsteking zijn, maar deze voelt WEL anders dan een kaakpijn als uitstralingspijn bij hartfalen.
In alle varianten is snel doorpakken het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct actie ondernemen! Het lijkt op iets met het hart en het kan ook hyperventilatie zijn. Je kunt dat het beste zo snel mogelijk door een arts laten vaststellen.
Niet naar een dokter gaan in dergelijke gevallen is je kop in het zand steken en kan fataal zijn.
Uit liefde voor je vriendin dit keer haar tegengesputter negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop dat je al onderweg bent naar ziekenhuis, of dat je inmiddels al weer terug bent...

je hebt anders al veel te lang gewacht!! beter voor niks naar t ziekenhuis dan dat er straks niks meer klopt.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de sodeju 112 bellen en naar het ziekenhuis. Ben ervaringsdeskundige en leef nog omdat ik dat meteen deed.
13 jaar geleden
de weekend dokter bellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed als je inmiddels alweer terug bent van het ziekenhuis en ze hebben niets gevonden:
Dan is het de laatste zin: Je vriendin heeft een paniek aanval gehad. Ze heeft kennelijk teveel mentale zorgen en problemen en zit dicht tegen een burn-out aan.

Als het wel ernstig was, gecondoleerd, of sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik zou t wel doen ja. voor t zelfde geld is ze bezig om een hart infarct te krijgen. beter voor niks naar de post dan te laat zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet direct zeker dat het hier gaat om een hartaandoening. Het is ook niet uit te sluiten op basis van de informatie uit de vraag... Belangrijk is ook de leeftijd en de risicofactoren: is je vriendin een stevige rookster met overgewicht, een familie vol hart-en vaatziekten van 55+ ? dan is een infarct waarschijnlijk en hoort zij per ambulance naar het ziekenhuis te verrekken. Ik zij een gezonde sportieve meid van 18, die nooit gerookt heeft:? dan zou ik aan iets onschuldigers denken. Er zijn diverse onschuldige kwaaltjes die pijn op de borst kunnen veroorzaken. Als je ervan schikt en een paniekaanval krijgt kan er ook pijn in de kaak en arm bij voorkomen...
Helaas komen er ook infarcten voor bij jonge, schijnbaar gezonde mensen, dus bij twijfel Altijd een (huis)arts raadplegen!
Als het een infarct is, is een van de tekenen die het onderscheiden van Angina pectoris dat de pijn niet binnen enkele minuten over gaat. In het eerste uur na de eerste verschijnselen van het infarct is er behandeling mogelijk die de schade beperkt, en daardoor het herstel verbetert. In de eerste uren tot dagen is er een niet te verwaarlozen kans op een (dodelijke) ritmestoornis....
Echt een reden dus om een arts te raadplegen. Ook op jonge leeftijd, maar zeker als je vriendin in de risicogroepen valt !!