Hoe kan het dat je als je slaap het gevoel heb dat je valt?Hoe kan het dat ik me zelf zie liggen slapen?

als ik lig te slapen heb ik het gevoel dat ik val maar als ik wakker word lig ik nog gewoon in me bed maar ik zie me ook soms in me bed liggen slapen. een vriendin van mij zegt dat je ziel of geest uit je lichaam treed kan dat??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit is een heel bekend en heel gewoon verschijnsel, dat denk ik iedereen wel herkent. Het heeft er mee te maken dat voor je in slaap valt, vooral in bepaalde periodes met wat spanningen ofzo, je ongemerkt veel spieren hebt aangespannen. Niet heel heftig ofzo, maar toch een beetje. Op het moment dat je in slaap valt, ontspannen die spieren (met name rug- en beenspieren) zich instant, en hoewel het om fracties van milimeters gaat, kun je het gevoel hebben dat je enorm diep valt. Vooral als je al een beetje aan het dromen bent, en het verschijnsel integreert in je droom. Het gevoel kan zo heftig zijn, dat je er weer wakker van wordt (en dat zijn de keren dat je het je herinnert, want wellicht gebeurt het nog wel vaker zonder dat je het weet).

Toegevoegd na 2 minuten:
Natuurlijk kan 's nachts je ziel uit je lichaam treden, maar als dat gebeurt komt die niet meer terug en vertel je het niet meer na. Zielen die 's nachts onafhankelijk van het lichaam aan de scharrel gaan, tja....er zijn legio mensen die daar in geloven, maar daar hoor ik niet bij. Er zijn wel prachtige verhalen over, maar helaas blijft er uiteindelijk weinig tot niets van overeind. Wat mensen ziel noemen (de definitie verschilt nogal) zit in je hersenen, en verdwijnt pas als daar alle activiteit ophoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt inderdaad door de spieren die zich gaan ontspannen. Als je op je zij ligt, blijven je spieren iets meer gespannen, dus dan heb je er minder last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ca44 ; tja, als het je een paar keer overkomen is, wil je weten hoe dat komt, en dan ga je zoeken en uitproberen he ?

Andere antwoorden (3)

Omdat je op dat moment uit je lichaam bent. Voor meer info; zie site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een verschijnsel dat al heel lang bekend is, vandaar dat men ook zegt in slaap vallen... Het heeft niets met uittreden te maken, dat gebeurt veel later pas als je dagbewustzijn gesopt is...

Het wordt gebruikt als meditatie, maak er maar gebruik van en speel erin mee, doe het bewust en doe het overdreven, voel hoe je valt dieper en dieper, bodemloosheid zul je ervaren en nog veel meer, maar dat kun je zelf uitvinden en dat kun je niet als ik het verklap...

Je zelf zien liggen slapen is niet moeilijk hoor, daar kun je met een simpele visualisatie al makkelijk bij komen...

Experimenteer ermee, je zult nog vanalles ontdekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens ergens gelezen,dat het een overblijfsel is van de tijd dat wij als apen in een boom sliepen en dan bang waren er uit te vallen. Het 2e deel van je vraag is er één waar ik geen antwoord op weet, maar als het weer gebeurt,zou ik mezelf wakker maken en een praatje met mezelf maken.