Na zwangerschap/bevalling snel werkende schiltklier, daardoor snelle hartslag, na normaliseren schildklier hartslag nog niet normaal! Hoe kan dit?

Toegevoegd na 5 uur:
(ik vraag dit omdat ik hoop dat er wellicht en vrouw is die het zelfde heeft meegemaakt naar haar zwangerschap) huisartsen en cardioloog hebben geen idee... krijg de uitslag ook voor ons is het vrouwelijk lichaam soms een raadsel..

Toegevoegd na 5 uur:
(ik vraag dit omdat ik hoop dat er wellicht en vrouw is die het zelfde heeft meegemaakt naar haar zwangerschap) huisartsen en cardioloog hebben geen idee... krijg de uitslag ook voor ons is het vrouwelijk lichaam soms een raadsel..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jee een prima vraag voor je eigen huisarts...

Antwoorden (1)

Het meest waarschijnlijke is dat je een postpartum schildklierontsteking hebt gehad.

Dat kenmerkt zich door een hyperfase (te snelle schildklier), waarna je in een hypofase (te langzaam werkende schildklier) terechtkomt. Daarna herstelt de schildklier zich bij een aantal vrouwen. Dat is echter niet zo bij alle vrouwen.

Deze schildklierontsteking treedt in het eerste jaar na de zwangerschap op.
Bij volgende zwangerschappen kan het opnieuw optreden.

Wat betreft je hartslag. Bij een hyperfase is er vaak een snelle hartslag. Bij een hypofase vaak een (te) langzame.
Sommige patiënten hebben echter in een hypofase ook een snellere hartslag. Onduidelijk waarom, een ervaringen die vrouwen zelf melden.

De vraag is of je schildklier helemaal herstelt is nu, of dat je bezig bent in een (voor jou) hypofase te belanden. Dat wil zeggen dat de bloedwaarden weliswaar normaal zijn (binnen de normaalwaarden liggen), maar niet normaal voor jou persoonlijk zijn. Dat kan effect hebben op hoe je je voelt en je hartslag.

Soms komt ook de ziekte van Graves voor na de zwangerschap. Maar gezien het gebruikelijk is dat je dan schildklierremmers gaat slikken en dit niet in je vraag stond, vermoed ik dat je een postpartum thyreoïditis hebt en geen ziekte van Graves.

Vraag eens aan je artsen of het om een postpartum thyreoïditis gaat. Vraag ook of er antistoffen zijn geprikt: anti-TPO en TSI. De eerste duiden meer op een postpartum thyreoïditis, de laatste meer op de ziekte van Graves.

Verder omdat je lotgenoeten zoekt, stel je vraag op het forum van hypomaarniethappy (zie link hierbeneden). Daar is een zwangerschaps deel met veel vrouwen met ervaring rond zwangerschap en schildklier.

Het forum is net vernieuwd vanwege spam problemen.
Het oude forum bevat (als je met zoekknop zoekt) veel ervaringsverhalen. Het nieuwe forum heeft een link (bovenaan) naar het oude forum.