ls je artrose in je enkels hebt,kandit leiden tot een soort evenwichtstoornis ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In je gewrichten zitten sensoren. Sensoren die meten als het ware meten waar je gewricht zich bevindt, registreren oneffenheden als je loopt en waarop spieren dan weer gaan reageren met de juiste spanning om die oneffenheid op te vangen.

Een prachtig terugkoppelingssysteem van gewrichtssensor, naar zenuw, via ruggenmerg (of hoger) weer naar spieren.
Ook in spieren zitten sensoren trouwens.

Als je (net al ik op dit moment) een enkelblessure hebt, dan loop je vreemd of onwennig ook al is de pijn verdwenen. De sensoren zijn nog steeds wat gestoord, daardoor loop je minder gecoördineerd.

Op zich is het niet een echt evenwichtstoornis, maar een gestoorde communicatie tussen gewricht(en) en spieren. Waardoor de spieractie om goed je evenwicht te bewaren tijdens lopen (of stilstaan) wordt verstoord.

In zit is er niets aan de hand natuurlijk.

Als je vraag over stilstaan en lopen gaat, ja dan kan je 'loop' of 'houding' bij ernstige artrose minder gecoördineerd zijn en spierreacties minder adequaat.

Andere evenwichtproblemen hebben met ogen/evenwichtsorgaan te maken...

In feite is dat wat je evenwicht is, een samenspel van zien, evenwichtsorgaan (in het oor gelegen) en je gewrichts- en spiersensoren.

Toegevoegd na 1 dag:
Misschien is dit iets duidelijker verwoord:

Het regelmechanisme van het lichaamsevenwicht (balans) is ingewikkeld. Informatie uit receptoren in spieren, gewrichten en voetzool, van oog en labyrint (evenwichtsorgaan) worden door de hersenstam en het cerebellum gebundeld. Vervolgens reageren deze hersendelen hierop met gerichte signalen naar de skeletspieren, zodat een passende lichaamsstand wordt bereikt.

Uit boek: Inleiding gerontologie en geriatrie
Zie link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je daardoor je voeten niet goed kunt positioneren en dus risico loopt om te vallen, kun je dat in zekere zin een evenwichtsstoornis noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Je evenwichtsorgaan zit in je hoofd.
Door de artrose ga je misschien moeilijk lopen, maar dat komt niet door een evenwichtsstoornis.
Oorzaak: artrose.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het evenwicht is veel complexer. Hier een link, waar het helaas wel wat ingewikkeld wordt verwoord. Het zien, de gewricht/spiersensoren, het evenwichtsorgaan, de kleine hersenen spelen allemaal een rol. Verstoring ergens kan het evenwicht beïnvloeden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenwichtszin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
I know, maar dat was de vraag niet vandaar dat ik het kort en eenvoudig heb gehouden... Maar goede aanvulling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk op zich dat het wel de vraag is: kan je last van evenwichtsstoornissen hebben door artrose in je enkels. Vooral de voeten en de nek hebben veel input voor het evenwicht. Als er sprake is van ernstige artrose, lijkt het me heel wel mogelijk dat je evenwicht wat gestoord kan zijn. Dat wil dan zeggen dat de spieren in het lichaam minder adequaat reageren op verandering in lichaamshouding. Dat is op zich een evenwichtsprobleem. Zoiets kan ook bij nekklachten, denk in extremo aan whiplash. Waarbij je evenwichtsproblemen en duizeligheid kunt krijgen. De oorzaak licht dan niet in het evenwichtsorgaan, maar in de nek. De sensorische input is verstoord. Men denkt bij evenwichtsproblemen vaak alleen aan het evenwichtsorgaan, maar er zijn dus meer oorzaken mogelijk voor evenwichtsproblemen.