Wat is het verschil tussen wel of niet gecontracteerd als het gaat om tandartsvergoedingen of om het even wat voor vergoedingen?

Ik ben eens aan het rondneuzen voor een zorgverzekering, maar dit valt niet bepaald mee, want ik loop telkens weer ergens tegenaan als ik denk dat ik het eindelijk gevonden heb. Ben er nu achter gekomen dat de zorgverzekering die ik op het oog had, dus niet gecontracteerd is met de desbetreffende tandarts. Nu is mijn vraag of dat echt een probleem is of niet. Wanneer de tandarts geen overeenkomst heeft met deze zorgverzekeraar, word er dan helemaal niets vergoed of is het dan alleen een kwestie van het bedrag even voorschieten en dan later indienen bij de zorgverzekeraar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik heb dit vorig jaar bij de Menzis gevraagd, daar vergoeden ze alleen de kosten van de gecontracteerde hulpverleners, alleen in spoedgevallen, mag je naar een andere arts, dat wordt dan ook vergoedt. Dus als jij in Zeeland woont en in Groningen kiespijn krijgt, mag jij daar naar de tandarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja in mijn geval is ook de tandarts met geen enkel verzekeraar gecontracteerd. Dit houdt voor mij in dat ikzelf de rekening krijg dat naar de verzekeraar moet sturen daar de vergoeding van krijg en dan zelf mijn rekening aan de tandarts moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt per zorgverzekeraar en soort behandeling.
Soms wordt bij niet-gecontracteerde zorg een vaststaand bedrag betaald per specifieke behandeling, en de rest van de kosten van de behandeling betaal je dan dus zelf.
En soms wordt niet-gecontracteerde zorg helemaal niet vergoed.
Je zal dus op de website van de zorgverzekeraar die je op het oog hebt moeten kijken wat hún voorwaarden zijn voor tandartszorg/specifieke behandelingen.

Je bent sowieso duurder uit dan wanneer je naar een gecontracteerde behandelaar gaat. Het is aan jezelf of je het die extra kosten waard vindt, of dat je naar een andere tandarts gaat die wel een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars moeten genoeg keuze aanbieden, dus ze zullen genoeg behandelaars in jouw buurt hebben waarmee ze een contract hebben.

Je kan ook kijken naar andere zorgverzekeringen, die wel een contract hebben met die tandarts, een hoger bedrag vergoeden bij niet-gecontracteerde zorg, of zelfs een verzekering kiezen waarbij het niet uitmaakt naar welke arts je gaat omdat ze niet doen aan gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg. Dielaatste soort verzekeringen zijn vaak duurder, en ook bij een andere zorgverzekeraar kan het zijn dat je duurder uit bent dan wanneer je die ene zorgverzekering neemt en (een deel van) de tandartskosten zelf betaalt.