Last van opgezette buik na eten?

Altijd als ik iets heb gegeten gaat me buik opzetten. Het is echt heel erg en van voor ziet het er uit dat ik zwanger ben. Je kunt dan zeg maar goed zien dat hij erg bol is. Hoe kan dit en hoe kom ik er van af? Ik vind het erg irritant want ik zit op zwemmen en dan zie je het heel erg goed... ;(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
eet je toevallig heel snel of heel veel ineens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ook!! Zeer vervelend.. :(

Antwoorden (4)

Als het je buik is, dan gaat het om gasvorming in je darmen. Mogelijk eet je verkeerd (hap je teveel lucht bij het eten), of eet je dingen waar je misschien niet zo goed tegen kunt zodat je darmen zelf gas gaan aanmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan om gistvorming gaan, daarvan krijg je teveel aan gassen. Probeer je eten eens aan te passen: geen fruit na de maaltijd, maar ervoor of tussen de maaltijden door.
geen melktoetjes na de warme maaltijd, als je dat al wilt doen, neem dan geen vla of pudding maar yoghurt/kwark. beperk je suikerinname, suiker bevordert namelijk gistvorming.
Verder: natuurlijk wordt je buik wat dikker van eten, vraag eens een ander of je buik echt zo dik wordt dat het opvalt? misschien lijkt het van bovenaf erger dan het is, ook kan je als je je er zorgen over maakt het onbewust in je hoofd overdrijven.Bovendien, als je in de puberteit bent, krijgt alles meer vorm en daar moet je wat aan wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een spastische darm hebben. Je hebt dan vaak een aantal soorten voedsel waar je niet goed tegen kunt, waardoor je inderdaad last kunt krijgen van je darmen. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat er echt iets mis is.
Het is misschien handig om eens te letten op wat je eet (gebeurd het bij bepaalde producten meer dan anders?), en let eens op of je het tijdens stressperioden meer hebt dan anders. Een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad, die kan in ieder geval uitsluiten dat er niets ergs aan de hand is. Een spastische darm hoeft op zich niet ernstig te zijn ( al kan je er wel veel pijn van hebben), en de klachten zijn vaak met aanpassingen in je levensstijl te verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga altijd op m'n buik liggen na het eten, het liefst op een kussen of de leuning van een stoel of zo. Dan kan het gas er beter uit.

Ik vorm gemiddeld zo'n 6 liter gas na het eten, dus dat lucht wel op. Is voor mij het enige wat helpt.