Hoe kan het dat sommige mensen, zoals ik, lijden aan koolhydraatintolerantie (o.a. ontzettend snel dik en moe worden van koolhydraten)?

Er is ook weinig over bekend. Snel dik worden en horen dat je minder moet eten bijv. Heeft er weinig mee te maken bij KH-intolerantie. Van brood word ik al snel dik. Enkel KH-arme dieten werken bij mij. Ik heb er 17 jaar over gedaan om daar achter te komen, omdat er zo weinig over bekend is. Zijn hier lezers die zich hierin herkennen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Iedereen valt af van het innemen van minder koolhydraten ; ze vormen onze belangrijkste brandstof, en als je daar teveel van neemt, wordt je snel moe. Heel moe zijn is ook vaak het eerste begin van suikerziekte (diabetes II) dat indirect een gevolg is van het consumeren van teveel koolhydraten, en dat dus bij zware mensen beduidend meer voorkomt. Maar van koolhydraatintolerantie heb ik nog nooit gehoord; dat klinkt als een fabeltje van de dieet0industrie. Maar minder koolhydraten eten helpt gegarandeerd, vooral als je ook nog minder vetten (of althans minder slechte vetten) gaat eten. Toegevoegd na 1 minuut: Googelen op de term levert vooral heel veel informatie op met zo'n stroom van klachten dat er nauwelijks een beschrijfbaar 'syndroom' overblijft. Ik vrees dat het nog wel even kan duren voor het een bekende ziekte is - als het dat al wordt. Teveel eten is namelijk in alle gevallen de oorzaak, en dat is nog steeds geen ziekte. Toegevoegd na 15 minuten: Het ontbreken van bronnen (eigenlijk alleen links naar lactose-intolerantie en coeliakie, die daar natuurlijk verwant aan zijn) doet me denken dat het in ieder geval (nog) geen officieel erkende ziekte is. Betrouwbare bronnen welkom natuurlijk ; ik kan ze niet vinden. Bronnen als Codex Medicus (vrij uitgebreid) noemen de ziekte niet.

Heel herkenbaar maar volgens mij geen aandoening of ziekte, vind intorlerantie ook niet het goede woord. Je hebt last van de snelle koolhydraten, die je vind in brood, suiker koekjes enzenz. Langzame koolhydraten zal je waarschijnlijk geen last van hebben. Suiker is eigenlijk voor iedereen slecht alleen hebben sommige mensen meer aanleg om er dik van te worden dan andere. Een koolhydraat beperkt dieet kan zeker helpen om af te vallen. Intolerantie is iets eten waar je lichaam een reactie op geeft, die bij andere mensen niet voorkomt, dikker worden van koolhydraten is geen uitzonderlijke reactie, dat is voor iedereen hetzelfde in meer of mindere mate. Ben het met Marleen eens, dat we tegenwoordig graag horen dat we 'iets' mankeren. Google eens op hypoglycemie ik vermoed dat je je daar ook in herkent. Maar je hebt er zo weinig aan. Gezond leven en eten is belangrijk, voor jou is het beperken of eventueel weg laten van (snelle) koolhydraten iets waar je je goed bij voelt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100