Hoe kan het dat sommige mensen, zoals ik, lijden aan koolhydraatintolerantie (o.a. ontzettend snel dik en moe worden van koolhydraten)?

Er is ook weinig over bekend. Snel dik worden en horen dat je minder moet eten bijv. Heeft er weinig mee te maken bij KH-intolerantie. Van brood word ik al snel dik. Enkel KH-arme dieten werken bij mij. Ik heb er 17 jaar over gedaan om daar achter te komen, omdat er zo weinig over bekend is. Zijn hier lezers die zich hierin herkennen?

14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar. Wanneer heb je je voor het laatst op suiker laten prikken ? Bij mij was het deze keer raak....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zo leuk: sterkte ermee.

Antwoorden (2)

Iedereen valt af van het innemen van minder koolhydraten ; ze vormen onze belangrijkste brandstof, en als je daar teveel van neemt, wordt je snel moe. Heel moe zijn is ook vaak het eerste begin van suikerziekte (diabetes II) dat indirect een gevolg is van het consumeren van teveel koolhydraten, en dat dus bij zware mensen beduidend meer voorkomt.
Maar van koolhydraatintolerantie heb ik nog nooit gehoord; dat klinkt als een fabeltje van de dieet0industrie. Maar minder koolhydraten eten helpt gegarandeerd, vooral als je ook nog minder vetten (of althans minder slechte vetten) gaat eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Googelen op de term levert vooral heel veel informatie op met zo'n stroom van klachten dat er nauwelijks een beschrijfbaar 'syndroom' overblijft. Ik vrees dat het nog wel even kan duren voor het een bekende ziekte is - als het dat al wordt. Teveel eten is namelijk in alle gevallen de oorzaak, en dat is nog steeds geen ziekte.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het ontbreken van bronnen (eigenlijk alleen links naar lactose-intolerantie en coeliakie, die daar natuurlijk verwant aan zijn) doet me denken dat het in ieder geval (nog) geen officieel erkende ziekte is.

Betrouwbare bronnen welkom natuurlijk ; ik kan ze niet vinden. Bronnen als Codex Medicus (vrij uitgebreid) noemen de ziekte niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoole, jij bent weer lekker snel met je min ; stond mijn antwoord er al ? Ik was het zelf namelijk nog even aan het doorlezen en nog niet halverwege......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolhydraatintolerantie is een afwijking in de stofwisseling die er voor zorgt dat suikers niet goed door het lichaam opgenomen kunnen worden. Gevolg is een vetophoping op de spierweefsels, wat natuurlijk niet goed is voor de lichamelijke conditie. http://www.kennislink.nl/publicaties/te-dikke-man-is-ongezonder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant artikel., dank je, maar het gaat verder niet in op die zogenaamde koolhydraatintolerantie, waar ik nog geen (wetenschappelijke serieuze) bron voor heb gevonden. Maar we zoeken verder.......het kan zo maar zijn, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad al googelend kom ik ook niet echt verder wat betreft een wetenschappelijkeonderbouwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mensen ook ; dat is geen relatie tussen koolhydraatintolerantie en suiker, maar tussen teveel koolhydraten eten en suiker.
Als ik teveel zuip, wordt ik dronken, en krijg ik op den duur levercirrose en korsakov. Maar dat is geen kwestie van alcohol-intolerantie. Of je zou moeten concluderen dat alle mensen koolhydraatintolerantie hebben. En dat merk je dus aan degenen die ze teveel binnen krijgen. Zo heb ik ook vreselijke last van chips-intolerantie (word er altijd dik van) en chocoladeintolerantie (zelfde verhaal). Ohja, dat zijn ook koolhydraten....... Het is een beetje 'van nu' om alles maar ziekte of syndroom te noemen, maar het gaat natuurlijk om 'normaal' menselijk gedrag (dat nu eenmaal niet altijd even goed voor ons is), maar mensen horen vaak liever dat ze een ziekte hebben, vreemd genoeg, dan dat ze zelf de oorzaak en dus ook de oplossing van hun problemen zijn.
Sonaya
14 jaar geleden
Misschien is het geen erkende ziekte, maar wel degelijk iets wat bestaat. Ikzelf ben er het bewijs van. Te lang verhaal om hier op te schrijven, maar in het kort; ik heb elk dieet gedaan wat er bestaat, ook gewoon gezond eten op advies van de dietiste en ik werd alleen maar dikker. Waarom? Omdat in alle dieten VOOR MY teveel koolhydraten zitten. Als ik bijv. 3 boterhammen per dag eet en 's avonds 1 aardappel, stukje vlees en groente, is dit al teveel KH voor mij. Niemand begreep er iets van, en ik ben zelfs doorgestuurd naar de internist. Nogmaals, erg lang verhaal. Waar ik nu dus eindelijk achter ben gekomen, is dat ik echt het minimaal benodigde aan KH moet eten om niet dikker te worden, of met wat geluk wat af te vallen. Het vreselijke is, dat ik niet normaal kan eten als "ieder ander", laten we zeggen volgens de normale dagelijkse hoeveelheden, want dan word ik dikker en dikker. Juist, door de KH. Ik zal dus mijn hele leven een KH/arm dieet moeten volgen (en dat is duur als je het een beetje aangenaam wilt houden) en daar baal ik flink van. Elk pondje gaat door het mondje? Ik dacht het niet. Maar leg dat maar eens uit. Onlangs kwam ik iemand tegen met hetzelfde verhaal als de mijne. Wonderbaarlijk,,,dacht ik. Eindelijke (h)erkenning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee. Klinkt eerlijk gezegd wel interessant, al vraag ik me wel af of het niet net als 'volledige' DB II ook niet iets is dat langzaam onstaat door een verkeerd voedingspatroon (wat overigens wel HEEL erg makkelijk verkeerd te doen is hoor, begrijp me niet verkeerd). net als het ook vaak gehoorde 'afval-resistent' zijn.
Ik vind een gewoon gezond calorie-arm dieet al bijna 'niet te betalen'; het lijkt wel hoe ongezonder het eten hoe goedkoper - en dan vinden ze het raar dat mensen steeds maar dikker worden. Ik denk dat ik daar inmiddels wel een theorietje over heb :roll:
En net als diabetes denk ik ook dat dit zo'n 'welvaartsziekte' zou kunnen zijn waar we in de toekomst steeds meer van gaan horen. Ik hou het zeker in de gaten. Oh, en goeie vraag dus.
Cryofiel
14 jaar geleden
Sonaya, heb je je *totale* voedingspatroon wel eens gecontroleerd? In *detail*? Inclusief *alles* wat je drinkt? Ik ken meerdere gevallen van mensen die echt heel weinig aten, met weinig koolhydraten en weinig suikers, maar toch dikker en dikker werden. Wat bleek: ze dachten gezond te doen door veel vruchtensap te drinken. Dat meldden ze natuurlijk niet aan de diëtist, want a) je moest alleen opschrijven wat je *at*, toch?, en b) vruchtensappen zijn toch alleen maar gezond, en je wordt er toch absoluut niet dik van? Niet dus. Het bleek dat deze vruchtensappen enorme hoeveelheden suiker bevatten. Toen deze mensen overstapten naar water, vielen ze een kilo per twee weken af. Keurig tempo, gedurende een paar maanden. 26 kilo per jaar eraf - prachtig! 't Is maar een tip, misschien heb je er al aan gedacht.
Sonaya
14 jaar geleden
Hai Cryofiel, Ja dat heb ik al helemaal doorgespit :). Van vruchtensappen wordt men gewoon erg dik, van fruit trouwens ook, ik tenminste wel. Al die vruchtensuikers zijn weer KH, helaas. Zo ook de dextrose in verpakte vleeswaren, ook in hamburgers, tartaar etc. in pak bijvoorbeeld. Tja, dan maar de biologische pakken he, tjakkaa, kost weer een paar euro extra :(.
Leuk dat jullie allemaal reageren op mijn vraag :). Erg blij mee.
Heel herkenbaar maar volgens mij geen aandoening of ziekte, vind intorlerantie ook niet het goede woord.
Je hebt last van de snelle koolhydraten, die je vind in brood, suiker koekjes enzenz.
Langzame koolhydraten zal je waarschijnlijk geen last van hebben.
Suiker is eigenlijk voor iedereen slecht alleen hebben sommige mensen meer aanleg om er dik van te worden dan andere.
Een koolhydraat beperkt dieet kan zeker helpen om af te vallen.
Intolerantie is iets eten waar je lichaam een reactie op geeft, die bij andere mensen niet voorkomt, dikker worden van koolhydraten is geen uitzonderlijke reactie, dat is voor iedereen hetzelfde in meer of mindere mate.
Ben het met Marleen eens, dat we tegenwoordig graag horen dat we 'iets' mankeren.
Google eens op hypoglycemie ik vermoed dat je je daar ook in herkent. Maar je hebt er zo weinig aan.
Gezond leven en eten is belangrijk, voor jou is het beperken of eventueel weg laten van (snelle) koolhydraten iets waar je je goed bij voelt.