Is de coronavirus aan het verzwakken?

Zolang die coronavirus (Covid-19) er nog is, dan zal die, denk ik, anderen kunnen besmetten. Er kan zelfs een golf van nieuwe besmettingen komen. Een andere kwestie is, of het aantal ernstige gevallen gelijke tred zullen houden met die besmettingen ten opzichte van maart en april. Ik vind, dat het gaat om het aantal ernstige gevallen en niet om het aantal besmettingen.

3 jaar geleden
3.6K
crispy
3 jaar geleden
Het virus wordt helemaal niet zwakker. Maar de mens wordt 'sterker' omdat er steeds meer bekend is over wat de optimale behandeling is.
janjan
3 jaar geleden
Dat is moeilijk te beantwoorden, was het een golf of een rimpeling? Over het algemeen denkt men dat het slechts een mineur aftreksel was in verhouding met de Spaanse griep. Dus die rimpeling in de virusvijver is inmiddels zo glad als een spiegel. Die eventuele tweede rimpeling ("golf") zal dan bijna onwaarneembaar zijn.

Antwoorden (4)

'Dit is nog onduidelijk. Met name in de Zuid-Amerikaanse landen waar men de virus niet zo serieus neemt en daarmee de meeste mensen heeft met corona en de meeste doden hieraan. Ook in China zijn er meer gevallen gezien van corona-infectering. Is het aan het verzwakken is moeilijk te zeggen want een virus kan uiteindelijk ook muteren. Er is geen duidelijk antwoord maar het virus zelf verzwakt niet. De impact is ook niet helemaal duidelijk en zijn er verschillende meningen. Er is dus geen feitelijk onderbouwd duidelijke mening.
3 jaar geleden
corzijlstra
3 jaar geleden
Meer besmettingen, dus meer ernstige gevallen (doden, intensive care gevallen en ziekenhuisopnames). Hoeveel procent van de besmettingen worden bij een golf als in Brazilie en Beijing/Peking nu ernstige gevallen? En hoeveel procent was dat toen in maart in Bergamo? Het zou mij niet verbazen, als dat percentage van nu lager is dan van toen.
Thecis
3 jaar geleden
@corzijlstra
Het zou inderdaad kunnen, maar hoofdzaak is dat we dat op dit moment niet weten. Het kan zijn dat bij ons het risico van overlijden veel lager ligt dan in Italie of in Latijns Amerika vanwege talloze redenen als gemiddelde leeftijd, zorgstelsel, leefomstandigheden, etc.
Nee, het virus is niet het aan verzwakken. Integendeel: de verspreiding neemt in 81 landen nog altijd toe. Met 150.000 gevallen per dag. De VS en Brazilië lopen voorop. De temperatuur lijkt hierbij geen rol te spelen.
Hoe dodelijk het virus is, hangt onder meer van de gezondheidszorg van het land af. Van de besmette personen overlijden 0,4 tot 3,6%.
In gebieden met veel vergrijzing is het sterftepercentage ook hoger.
SimonV
3 jaar geleden
Het typische van virussen (en bacteriën) is hun eigenschap om te muteren. Ook het coronavirus kan muteren tot gevaarlijker varianten waartegen we uiteindelijk misschien zelfs niets kunnen doen. Virologen zijn ervan overtuigd, dat er al een aantal mutanten zich aan het verspreiden zijn. Verzwakken zal dus zeker niet het geval zijn. Door de mutaties zal het virus zixh VERSTERKEN, net zoals dat bij het HIV is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, het virus verzwakt in een bepaald opzicht. Er zijn stammen, strings, van een bepaald virus, zo ook bij COVID19. De dodelijkste strings sterven uit, omdat hun gastheren komen te overlijden. Dus hebben virussen de neiging om na verloop minder dodelijk, maar wel nog besmettelijker te worden.
https://www.nieuws365.be/news/18244/toparts-het-coronavirus-is-aan-het-afzwakken-en-kan-zonder-vaccin-verdwijnen
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Jouw bron: “Andere wetenschappers benadrukken dat daar geen enkel bewijs van is.”…
“De dodelijkste strings sterven uit, omdat hun gastheren komen te overlijden.”
Minder dodelijke strings sterven ook, als de gastheer hersteld is.
Bij de Spaanse griep was de tweede golf juist veel dodelijker door een mutatie.
https://www.ad.nl/buitenland/overeenkomst-corona-en-spaanse-griep-ook-toen-zou-het-roer-omgaan~af452155a