Waarom hoeven kinderen geen mondmasker in het OV terwijl ze wel besmettelijk kunnen zijn?

Als ik het goed heb begrepen kunnen ze wel degelijk het virus overdragen op anderen, dus ik snap niet waarom zij dan geen mondmasker op moeten.

2.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Is een mondkapje verplicht in het openbaar vervoer?
Ja, sinds 1 juni 2020 is een mondkapje verplicht in de bus, trein, tram en metro. Dit geldt voor reizigers van 13 jaar en ouder en OV-personeel.
LeonardN
3 jaar geleden
Hier valt iets te lezen over die besluitvorming en de argumenten:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5122111/mondkapje-openbaar-vervoer-kinderen-babys-corona-covid-19 Dat kleine kinderen verplicht worden een mondkapje te dragen, lijkt niet waarschijnlijk. Verschillende onderzoeken tonen aan dat kinderen nauwelijks een rol spelen bij de verspreiding van het virus, en dat is ook waar het RIVM van uitgaat. Ook het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen) ziet geen heil in het verplichten van mondkapjes voor echt jonge kinderen. "Mondkapjes zijn niet schadelijk of gevaarlijk voor kinderen, maar door de pasvorm blijven ze natuurlijk niet goed zitten. Daarnaast gaan kleine kinderen eraan trekken en dan hebben ze helemaal weinig nut." Daarnaast wijst het ziekenhuis erop dat kinderen ook buiten mogen spelen zonder anderhalve meter afstand te houden.

Antwoorden (1)

Internationale organisaties stellen dat maskers het leren voor kinderen moeilijker kunnen maken. Jongere kinderen zouden niet verplicht moeten worden om maskers te dragen, vooral omdat ze de maskers niet zelfstandig op en af kunnen doen. Kinderen onder de zes jaar moeten onder constant toezicht staan als ze maskers dragen.

De experts vinden ook dat kinderen de kans moeten krijgen om aan te geven hoe zij over de mondmaskers en -kapjes denken. Doorzichtige maskers, die gelaatsuitdrukkingen zichtbaarder maken en minder angstaanjagend kunnen zijn voor kinderen, zouden minder bescherming bieden dan mond- en neusbedekking gemaakt van stof.

In hoeverre kinderen bijdragen aan de overdracht van het coronavirus, is nog niet helemaal duidelijk, aldus de experts. Volgens de WHO is ongeveer één tot zeven procent van de vastgestelde Covid-19-gevallen wereldwijd te herleiden tot kinderen. In vergelijking met andere leeftijdsgroepen waren er minder sterfgevallen.