Diarree-aanval na lage bloedsuikerspiegel?

Ik heb al jaren last van het prikkelbare darm syndroom.
Ik ben zes maanden terug bevallen, ben nog erg moe en doe daarom 's middags vaak een dutje.
Als ik wakker word voel ik me vaak erg vervelend, ik denk omdat mijn bloedsuiker dan te laag is. Heb dan erg honger of dorst, trillerig en kan me nergens op concentreren.
Als ik dan wat ga eten en drinken volgt er direct een diarree-aanval.

Hoe kan dit en vooral hoe kan ik dit voorkomen?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
eet je wel genoeg op een dag? trillerig na een dutje is naar mijn weten niet normaal/
fremar
11 jaar geleden
dokter

Antwoorden (1)

Bij ongeveer 1 op de 8 vrouwen treedt in het eerste jaar na de bevalling een schildklierontsteking op.
Vaak ongemerkt (alleen wat moe, maar wie is dat nou niet in het eerste jaar na de bevalling?). Soms kunnen klachten ook behoorlijk hevig zijn.

Aanvankelijk is er een hyperfunctie van de schildklier. Dan ben je trillerig, gejaagd, moe, heb je honger, soms ook diarree. Kortom veel klachten van een te snelle schildklier.

Daarna treedt een periode op met een te trage schildklierwerking. Dan ben je vooral moe, met daarnaast nog veel andere klachten.

Na deze periode herstelt de schildklier meestal, maar niet altijd. En je loopt in het verdere verloop van je leven de kans dat je schildklier te traag wordt.

Vaak worden schildklierontstekingen na de bevalling door artsen over het hoofd gezien. Moe door gebrek aan slaap: nachtelijke voedingen, door verandering in je leven, door hormonale veranderingen. Soms worden klachten wel ten onrechte (als bloedwaarden dat laten zien) een postnatale depressie genoemd.

Ik zou je zeker aanraden meerdere malen de schildklierfunctie door middel van je bloedwaarden te laten testen ( dat zijn op het formulier de TSH, FT4 en eventueel antistoffen: anti-TPO).

Misschien heb je familieleden met een schildklieraandoening, diabetes of andere auto-immuunziekten? Dat maakt de kans op een schildklieraandoening groter.

Soms ontstaat ook de ziekte van Graves (andere vorm van te snelle schildkleir) na de zwangerschap.

Lees meer op onderstaande link