Kun je calorieën uitbraken?

Ik lees soms dat mensen zeggen dat het alleen maaginhoud is wat je uitspuugt en dat calorieën al opgenomen zijn. Ik geloof dat niet helemaal, want ik heb regelmatig eetbuien tot wel 10.000 kcal p/st. en daarna ga ik braken. Ik weet zeker dat als ik niet zou braken dat ik x overgewicht heb, maar ik heb gewoon een normaal gewicht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
98.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
lieve schat, ik hoop dat je snel hulp zoekt voor je eetprobleem.
je word dan misschien niet dikker, je slokdarm en tanden gaan er wel aan door het overgeven, en blijkbaar heb je problemen waardoor je zoveel gaat eten.
zit je met verdriet/emoties die je weg wilt eten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, maar ik vind het gewoon erg als ik zoveel heb gegeten, en de enige uitweg is dan overgeven..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voedingsstoffen worden opgenomen in de darmen, niet in de maag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar voedingsstoffen en calorieën staan los van elkaar. Suiker wordt al in de mond opgenomen voor een deel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt in ieder geval niets in de maag opgenomen en dat wilde ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Ritsuka zegt. Doe alsjeblieft iets aan je eetprobleem.

Antwoorden (4)

Alles wat je uitbraakt is nog niet verteerd, en bevat dus nog calorieën.
10 jaar geleden
Het grootste gedeelte van je voedsel wordt in je dunne darm pas opgenomen in het lichaam. Bij sommige voedingsstoffen zoals glucose begint de afbraak al bij de slijmvliezen in de mond. Echter het merendeel wordt pas opgenomen door het lichaam als het je maag weer verlaat. Daar is je darmgestel voor. Dus nee, de calorieën zijn bij lange na nog niet opgenomen in het lichaam als je je maaginhoud uitspuugt na je maaltijd.

http://www.voedingnu.nl/vet-wordt-binnen-drie-uur-opgeslagen.170184.lynkx
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/94334-calorieen-verkeerd-integendeel.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je stelt klopt: je braakt de calorieën uit, want anders zou je dus in gewicht aankomen.

Frappant èn m.i. terecht, dat jij je vraag stelt in de categorie "psyche", terwijl het eigenlijk thuis zou horen bij "voeding".
Het uitspugen van voeding wordt namelijk als een psychiatrisch probleem gezien en heet Boulimia nervosa, ook wel Boulimie. Het wordt ook een eetstoornis genoemd en wordt uitgebreid benoemd in de DSM IV, het "handboek" van psychologen en psychiaters.
Vaak liggen psychische problemen ten grondslag aan het ontstaan en handhaven van Boulimia.

Boulimia nervosa heeft grote gevolgen voor de mensen die hieraan lijden omdat dit gedrag het lichamelijk functioneren aantast. Vooral het braken, maar ook het gebruik van laxerende middelen kan ernstige gevolgen hebben:
1.Hartklachten
2.Verslechtering van het gebit (vooral door het braken)
3.Maagdarmklachten (vooral door het gebruik van laxeermiddelen)
4.Het kan doorslaan in anorexia

Ik raad je aan deskundige hulp te zoeken, te beginnen bij je huisarts.

Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boulimie
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/67586-boulimia-nervosa.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Wat bedoel je precies? Ik kan iets niet nat ;-) en praktisch uitleggen, toch?
Had er meer gevoel in gemoeten naar jouw idee?
Persoonlijk denk ik niet, dat vraagsteller gebaat is bij mijn mening danwel mijn empathie op dit gebied, maar bij informatie betreffende haar probleem.
Als je braakt neem je geen calorieën uit.
Dit blijkt bijvoorbeeld uit mensen die buikgriep hebben en daarbij spugen.
Deze vallen in korte tijd erg af.

Maar de theorie even ter zijde.
Nadat ik je verhaal heb gelezen was ik enorm geschrokken. Met name over het feit dat je zo enorm veel calorieën eet en dan deze uitbraakt. Hiermee breng je (permanente) schade aan aan je slokdarm en je gebit.
Als ik jou was zou gisteren al hulp hebben gezocht want dit is echt geen gezonde situatie!