Komen eetstoornissen het merendeels bij jonge mensen voor?

En met jong bedoel ik onder de 30

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Psyche
TurfGraver
een jaar geleden
Eetstoornissen kunnen op elke leeftijd ontstaan, maar vooral anorexia nervosa en boulimia nervosa beginnen vaak in de puberteit of jonge volwassenheid.

Het beste antwoord

Ja. Eetstoornissen komen het vaakst voor in de leeftijdsgroep 15 tot 24 jaar, namelijk 13,7%.

Maar het komt steeds vaker voor dat mensen op latere leeftijd een eetstoornis ontwikkelen. Eetstoornissen of eetproblemen bij volwassenen zijn een onderschat probleem. Deze eetstoornis is in 2 ‘groepen’ te onderscheiden.

De ene groep zijn, met name, vrouwen die op jonge leeftijd een eetprobleem hadden. Ze herstelden van deze stoornis, maar krijgen op latere leeftijd toch een terugval. Dat kan komen door een ingrijpende gebeurtenis. Voorbeelden hiervan zijn het wegvallen van de partner of naaste vrienden, een scheiding, financiële problemen of een ernstige ziekte bij zichzelf of hun partner. Omdat een eetstoornis of een eetprobleem op latere leeftijd een onbekend fenomeen is, wordt er vaak niet aan gedacht. Ook niet door degene met de stoornis. Hulp wordt dan ook niet zo snel gezocht.
De naaste omgeving van iemand die te maken heeft gekregen met een ingrijpende gebeurtenis moet alert zijn op de signalen van een eetstoornis. Ook de huisarts kan hierin een rol spelen.

De andere groep zijn, opnieuw met name, vrouwen die op latere leeftijd voor de eerste keer een eetstoornis ontwikkelen. Als iemand zelf aan de bel trekt bij bijvoorbeeld de huisarts, dan heeft diegene al geruime tijd is een eetprobleem en zoekt dus in een laat stadium hulp. Ook hier speelt de onbekendheid met eetstoornissen op latere leeftijd een rol. Ook schaamte kan reden zijn om niet (direct) naar de huisarts te gaan. Wat ook nog een rol kan spelen is dat degene met die eetstoornis denkt dat er niet veel te doen is aan de problemen. En dat is een verkeerde veronderstelling.
SimonV
een jaar geleden