Hoe kan ik (een deel van) een medisch dossier verwijderen?

Ik ben in 2007/2008 vrijwillig in behandeling geweest bij een ggz instelling op 19/20 jarige leeftijd. ( Erna nooit meer in behandeling geweest of bij de huisarts/ziekenhuis etc..geweest)

Nu zag ik laatst bij de huisarts( wat niet de bedoeling dat ik het zag ) en zag ineens 2 diagnoses staan boven in het scherm die absoluut niet juist zijn.
Ik vind het behoorlijk beschamend dat dat er dus nog staat en schijnbaar bij elke arts die ik wil bezoeken dat boven aan het scherm komt te staan terwijl het al zo lang geleden is. Ook heb ik nu online gekeken in mijn dossier en zag inderdaad die 2 dingen staan uit dat jaartal zonder uitleg verder bij afgerond dossier.

Nu is mijn vraag hoe kan ik dat laten verwijderen?
Waar moet ik dit precies aanvragen? Bij de huisarts zelf( die ik overigens niet echt ken) of bij het ggz van toen?
En hoe groot is de kans dat ze het daadwerkelijk verwijderen.
Alvast bedankt!

een jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (1)

Hier https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/gegevens-medisch-dossier-inzien-aanpassen-of-vernietigen vind je daarover deze informatie:

Gegevens medisch dossier aanpassen

Kloppen de gegevens in het medisch dossier niet? Dan kunt u de hulpverlener vragen de gegevens aan te passen. Dit kan alleen als de gegevens feitelijk niet juist of onvolledig zijn.

Gegevens medisch dossier verwijderen

De gegevens in uw medisch dossier worden 20 jaar bewaard. Daarna zal de arts of zorginstelling de gegevens uit uw dossier laten vernietigen. U kunt een arts of instelling vragen uw gegevens eerder te vernietigen.
een jaar geleden