Waarom nemen sommige mensen met een verstandelijke beperking overal hun spullen mee naar toe?(zie uitleg)

Ik heb nu bij meerdere mensen met een verstandelijke beperking gezien dat ze hun eigen spulletjes mee nemen. zoals bijvoorbeeld iedere keer dezelfde dvd's zonder ze te kijken. of hele stapels boeken, zonder ze te lezen. Ik weet niet of dit nou echt specifiek is voor mensen met een verstandelijke beperking. en ieder mens is natuurlijk anders. Maar weet iemand of hier een reden voor is?
hoop dat ik het goed uitgelegd heb.
Alvast bedankt.
(weet niet zo goed in welke categorie ik dit moet plaatsen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
liveisgreat
11 jaar geleden
inderdaad dat herken ik goed bij mijn doelgroep.. . goeie vraag!

Het beste antwoord

Mijn zoon heeft ASS, Syndroom van Asperger. Of je dat nou specifiek bedoeld met een verstandelijke beperking weet ik niet zo goed.
Hij neemt ook veel dezelfde dingen en vaak ongebruikt mee, ook dingen, die voor een niet-autist nergens op slaan, omdat hem dat een gevoel van zekerheid en veiligheid geeft.
Het waarom kan hij niet anders uitleggen dan om bovenstaande reden.
Misschien heb je er iets aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij ook een welverdiende plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Ik bedoelde in de vraag mensen met een laag iq, omdat het mij daarbij opgevallen was. maar ik heb zeker iets aan dit antwoord, omdat ik ook niet wist of het iets is alleen bij mensen met een laag iq. En 1 van de personen bij wie me dit opgevallen was had ook een vorm van autisme, maar was daarbij ook een lager iq. Dus zeer bedankt voor dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En natuurlijk hechten ze allebei veel behoefte aan veiligheid. Dus ik denk niet dat het specifiek alleen mensen zijn met een laag iq. Ze zoeken allebei veiligheid in een wereld die voor hun soms moeilijk te begrijpen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het IQ van mijn zoon is niet specifiek laag, maar uiteraard is autisme wel een beperking.
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had je 2e reactie nog niet gelezen ;-)
Klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank alle +sers!

Andere antwoorden (2)

Ik vermoedt dat dit te maken heeft met zichzelf veilig voelen, vertrouwde zaken om je heen geeft een gevoel van veiligheid, wat voor deze mensen zeer belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt wel heel logisch. dat ik dat niet zelf heb bedacht. Bedankt voor het antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had je atwoord nog niet kunnen lezen, maar een + dus ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Wendy.
Mijn broertje heeft het syndroom van down, maar ook voor down heeft hij een heel laag niveau. En van die dingen die jij opnoemt herken ik wel wat. Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met gevoel van veiligheid... maar ook met het lage niveau. Kinderen (met en zonder handicap) leren van herhaling. Kinderen met een laag niveau kunnen blijven hangen in een bepaald genre. Mijn broertje neemt altijd als hij ergens naar toe gaat zijn pollepels mee.... Hij speelt thuis altijd met pollepels (vraag me niet waarom - hij heeft sinds kort zijn eigen in kleurtjes) ook ergens anders speelt hij er graag mee en ik denk dat het hem een stuk structuur geeft. Hier de pollepels, ergens anders de pollepels- hier de dvd, daar de dvd etc