Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kun je je stemming (gemoedstoest. gedurende hele dag) minder laten beinvloeden door (negatieve) emoties die voortkomen uit 1 specifieke situatie?

Ik zou graag wat concrete manieren willen weten waarop je dit kunt doen.

Die (negatieve) emoties die ik bedoel, worden veroorzaakt door iets wat op een bepaald moment gebeurt.
OP dat moment zijn ze ook wel van toepassing.
Maar het is niet handig als zoiets lange tijd door blijft "sudderen".

In mijn geval gaat het erom dat ik wat dingen aan mezelf/mijn gedrag probeer te veranderen. Daarvoor probeer ik soms dingen te doen, die ik niet zo gewend ben.
Dat roept weerstand, angst, onzekerheid etc... op.
Als dat alleen in de situatie zelf zo is, is dat nog wel te doen.
Maar het moet me niet een groot deel van de dag bezig blijven houden en spanning veroorzaken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien heb je iets aan het volgende: de 5G's (het G-schema)! Gebeurtenis, Gedachten, Gevoelens, Gedrag, Gevolg en in die volgorde. Iets gebeurt, daarover denk je bewust danwel onbewust, die gedachten roepen emoties/gevoelens op, waardoor je gedrag en het gevolg ervan beïnvloed wordt. Aan een gebeurtenis kan je niks veranderen, maar aan het hele gevolg ervan (deels) wel! En in feite is dat op papier heel simpel: verander je gedachten en je gevoel, je gedrag en het gevolg verandert mee. Nou is het veranderen van je gedachten absoluut niet zo simpel, omdat het allergrootste deel ervan onbewust is. Maar dat deel, dat je bewust kunt sturen levert een enorme hoop positieve resultaten op. Als jij bijvoorbeeld denkt: onee hè, dit red ik nooitneverever, dan zal je gevoel niet echt erg positief zijn, je gedrag ook niet en het gevolg.... snap je? Maar als je denkt: ik ga dit varkentje even wassen, dan gaat de hele riedel dat op de gedachten volgt daarin mee. Met andere woorden: als je zoveel mogelijk probeert bewust je gedachten te veranderen in helpende gedachten voor jou, dan gaat de rest mee. En dat is een kwestie van heeeeeeeeel veel oefenen! http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf Toegevoegd na 2 minuten: Wat ik ook nog bedenk: misschien is een cursus mindfulness iets voor je. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Lees Handboek Spiegologie van Willem de Ridder. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness is een hele goede tip

Had ik ook een beetje. Ben gaan mediteren (begonnen met een E-cursus van de Happinez). Ik doe dat nu elke ochtend, 10 minuutjes. In het begin juist wat emotionele "bijverschijnselen" maar nu gaat het prima! De essentie van het hele gebeuren is eigenlijk dat je je gedachten loslaat. Jij BENT niet je gedachten, dus je leert deze komen maar ook net zo makkelijk weer gaan. Lekker rustig!

De naar mijn mening beste manier om persoonlijke groei te induceren (dus in uw geval: gedragsveranderingen te realiseren) is te leven volgens de volgende wetmatigheden: 1. geloven in het KUNNEN 2. durven te beginnen 3. tonen van doorzettingsvermogen 4. hebben van constructieve zelfkritiek en 5. het kunnen genieten van wat al bereikt is. De volledige tekst is te vinden in de bron. Weerstand, angst en onzekerheid over het positieve resultaat zijn 'normaal'. Het overwinnen daarvan is minder moeilijk dan u wellicht zult vermoeden.

Bronnen:
http://ppcnpc.nl/?Groei:constructief_denken

Misschien is het goed voor je en werkt het om te kijken waarom je deze emoties als negatief bestempeld. Beschouw deze als 'bijproduct' van je veranderen. Want dat wat je verandert levert ook dat op - in eerste instantie- vervolgens word je er vertrouwder mee, en dan verandert er iets wezenlijks.. Iets in jou wil veranderen, en maakt daarin keuzes , in dit geval om dingen anders te doen, of dingen te doen of zeggen die je eerst niet deed.. De onzekerheid, angst komt hier nou eenmaal bij kijken.. zo gaat dat.. Als dit er niet was dan was je immers allang daar waar je zou willen zijn ;-) sterkte. liefs

Wat bij mij en vele anderen prima werkt is het volgende: Maak élke dag bewust tijd om even te gaan zitten of liggen. Ik noem het ook wel eens de 7 x 1000 seconden relax-time. Het is de bedoeling dat je tijdens die 1000 seconden in gedachten bewust afdwaalt naar jouw ultieme dromen en/of naar zaken die jij als kind reeds wilde realiseren. Adem bewust Liefde in en uit en je ervaart Liefde. Adem bewust gemoedsrust in en uit en je ervaart gemoedsrust. Dwalen jouw gedachten onverwacht toch af naar hetgeen jij niet wil dan las je een ademstop in. Tijdens die ademstop ga je bewust Glimlachen omdat je dan extra hormonen activeert die tot constructief denken en handelen aanzetten. Het voordeel van liggend wegdromen is dat jouw bloed minder inspanningen dient te leveren om elke vezel van jouw lichaam met jouw wens-intenties te bevoorraden. Bij zittend of staand wegdromen duurt het langer vooraleer je het gewenste effect bekomt. Doe deze oefening ook vlak voor het slapengaan en blijf 's ochtends ook in bed liggen tot je in staat bent om je met hart en ziel in de Goed Gevoel Flow te brengen. Dit is heus geen tijdverlies want na x-aantal herhalingsoefeningen is jouw brein dermate geherprogrammeerd dat het van constructief denken een automatisme heeft gemaakt. Afhankelijk van het x-aantal keer doemdenken dat jij tot nu toe hebt geactiveerd zal jij deze oefeningen vaker dienen te herhalen dan mensen die reeds van nature constructief denken. Regelmatig voluit lachen is ook een effectieve manier om het doemdenken te stoppen want terwijl je voluit lacht ben je niet in staat om te doemdenken omdat je een overvloed aan hormonen activeert die automatisch tot constructief denken aansporen. Je kan die 7 momenten van 1000 seconden relax-time eender waar of wanneer toepassen zoals het jou belieft. Het is wél een aanrader om zowel 's ochtends vóór het opstaan als 's avonds vlak voor het slapen gaan zo'n onbetaalbaar én duurzaam lonend win-win-moment in te lassen. Je zal merken dat jouw dag veel voorspoediger verloopt als je er wel degelijk bewust de tijd voor hebt genomen en je zal ook merken dat je kwalitatief beter slaapt alsook met pasklare oplossingen ontwaakt. Gedurende eender welke bezigheid kan je extra aandacht schenken aan de intenties die je in- en uit ademt. Denk in termen van datgene wat Jij absoluut wenst aan te trekken en je zal ervaren dat het gewenste zich ook daadwerkelijk manifesteert. Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100