wat zijn ionen?

11 jaar geleden
19.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
positief of negatief geladen atomen door de ongelijkheid van het aantal protonen en elektronen
pinnetje
11 jaar geleden
@elicrates hebben mensen die in hun lichaam van nature, of komen ze altijd van buitenaf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een waterige oplossing komen ionen van nature ook voor in het menselijk lichaam. Dat zijn zogenaamde elektrolyten: In de fysiologie worden met elektrolyten kleine, meestal anorganische ionen bedoeld die zich opgelost in het bloed bevinden. Dit zijn de ionen die ontstaan bij het oplossen van (anorganische en organische) zouten, basen en zuren. In het menselijk lichaam zijn de belangrijkste elektrolyten: Ca2+, Mg2+, Na+, K+, Cl- en HCO3- en PO43 -. Deze elektrolyten spelen o.a. een rol bij de handhaving van de osmotische waarde en de zuurtegraad van het bloed. Bicarbonaat is een sterke buffer in het plasma.
Bij zenuwcellen en spiercellen leidt verandering in verhouding tussen natrium en kalium tot activatie van de cel. Speciale kanalen die de elektrolyten de cel in laten zijn hiervoor verantwoordelijk.
Bij een tekort aan bepaalde elektrolyten (bijvoorbeeld calcium) leiden tot een continue aanspanning van spieren: kramp. Ook de bloedstolling raakt ontregeld bij calciumtekort. Elektrolyten worden standaard opgenomen uit de voeding en hun concentraties worden nauw gereguleerd door hormonen, zoals het anti-diuretisch hormoon en aldosteron die ervoor kunnen zorgen dat we water of elektrolyten uitscheiden door de nieren in de urine. Bij ernstige verschuivingen in de elektrolytenbalans kunnen hartklachten of neurologische symptomen optreden.
pinnetje
11 jaar geleden
@elicrates komen Chrome en Kobalt ook van nature in het lichaam voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cr3+ is van groot belang voor de stofwisseling van suiker in het menselijk lichaam. Een te grote inname van Cr3+ kan echter leiden tot huiduitslag.Cr6+ is een gevaarlijke vorm van chroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kobalt komt ook voor in het menselijk lichaam als bestanddeel van vitamine B12, in het lichaam van een volwassene komt 1 à 2 gram kobalt voor.
pinnetje
11 jaar geleden
@elicrates wat is het verschil tussen Cr3+ en Cr6+? Ik weet niet veel van scheikunde. Kun je dit ook via voeding binnenkrijgen? En bestaat er voeding om het mee te neutraliseren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cr6+ is wat meer geladen.
Het is zo dat chroom in zeer veel voedingsmiddelen zit, weliswaar in kleine hoeveelheden. Met een normale voeding loop je dus geen tekort op. Relatief veel chroom zit in broccoli en volkoren producten. Producten die veel suiker (fructose en sacharose) bevatten hebben een nadelige invloed op de hoeveelheid chroom in ons lichaam.
De biologisch relevante vorm van chroom is (waarschijnlijk) het driewaardige ion Cr3+. Dat chroom een essentieel onderdeel is van onze voeding, bleek uit onderzoek bij patiënten die sondevoeding kregen zonder dat daarin chroom zat. Sommigen vertoonden diabetes-achtige symptomen die niet reageerden op insuline. Door toediening van chroom verdwenen de symptomen. De werking van chroom is afhankelijk van insuline.
Of je kunt neutraliseren weet ik niet.
pinnetje
11 jaar geleden
@elicrates, als ik je verhaal goed lees, zou je dus een teveel aan chroom kunnen verminderen door te snoepen. Of is dat te kort door de bocht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar lijkt het wel op ja. Maar vooropgesteld ik ben zeker geen scheikundige of arts.
Kijk ook eens op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chroom_%28element%29

Antwoorden (2)

Elektronen hebben een negatieve lading. In een atoom komen naast elektronen nog andere kleine deeltjes voor: protonen. Deze zijn positief geladen. Er zijn evenveel protonen als elektronen in een atoom aanwezig, dus evenveel positieve als negatieve lading. De ladingen heffen elkaar dus op. Soms staat een atoom één of meerdere elektronen af aan een ander atoom. In het atoom dat elektronen heeft afgestaan zijn nu dus meer protonen dan elektronen aanwezig. Dit atoom krijgt dan dus een positieve lading. In het atoom dat elektronen heeft ontvangen zijn meer elektronen dan protonen aanwezig en krijgt nu dus een negatieve lading. Een positief of negatief geladen atoom wordt een ion genoemd.

Ionen zijn dus positief of negatief geladen atomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi! is dit het antwoord wat je zocht?

Definitie van een ion:
“Een ion is een atoom of molecuul met een elektrische lading.”

Wat is een ion?
Elk molecuul of atoom heeft elektronen, een deeltje met bijna geen massa dat negatief geladen is. De elektronen zorgen ervoor dat een atoom neutraal is geladen. Als een atoom of molecuul echter een extra elektron opneemt of afstaat, wordt dit atoom of molecuul negatief of positief geladen.

Hoe ontstaat een ion?
Wanneer 2 atomen elkaar tegenkomen kan het zijn dat de atomen of moleculen een elektron uitwisselen. Hierdoor krijg je dus een positief en een negatief ion.

Wanneer 2 atomen elkaar tegenkomen kan het zijn dat de atomen of moleculen een elektron uitwisselen. Hierdoor krijg je dus een positief en een negatief ion. Dit gebeurt alleen als het ene atoom het elektron meer aantrekken dan het andere ion. Dan wordt het elektron van 'het minder aantrekkende' ion uit de buitenste schil gehaald en in de buitenste schil van het 'meer aantrekkende' ion gestopt. Hier volgt een voorbeeld voor Na- en Cl-atomen.

Na (g) => Na+ (g) + e- E = +500 kJ

Het elektron wat bij deze reactie is losgekomen kan nu met Cl reageren:

Cl (g) + e- => Cl- (s) E = -360 kJ

Zo zijn er uit twee atomen, twee ionen ontstaan.