Als je een ambulance gebeld hebt, maar het blijkt dat je niet naar het ziekenhuis vervoerd hoeft te worden, moet je dan de ambulance betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (3)

Ja.
Maar je hoeft gelukkig niet zelf te betalen: de rekening gaat naar je zorgverzekeraar.
11 jaar geleden
Als je ze voor de grap laat komen moet je zelf betalen.

Als je belt in een noodsituatie, bijvoorbeeld omdat je denkt dat iemand een hartaanval of hersenbloeding krijgt, maar het blijkt mee te vallen dan hoef je in principe niet zelf te betalen. De basisverzekering dekt ambulancevervoer.

Wel is het mogelijk dat je een deel moet betalen omdat je eigen risico (nog) niet is aangesproken. Een paar jaar geleden kostte een ritje 600 euro, we hebben toen alleen het eigen risico van 150 euro moeten betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ter aanvulling: of ze je nu meenemen of niet, de ambulancerit moet betaald worden. dit wordt in principe dus gedekt uit de basisverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ duidelijk omschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En binnen niet al te lange tijd is dit waarschijnlijk wel zo. Als het aan de Haagse klik ligt.
Een ambulance moet altijd betaald worden, of er vervoerd wordt of niet maakt niet uit. Hoeveel je zelf moet betalen hangt ervan af of en hoe je verzekerd bent. De belangrijkste taak van ambulancepersoneel is het verlenen van spoedeisende hulp ter plekke, al dan niet levensreddend. Vervoer naar een ziekenhuis komt vaak voor maar is eigenlijk van secundair belang. Daarom bestaan er ook ambulances die slachtoffers niet kunnen vervoeren zoals motoren en mountainbikes, die vaak sneller zijn bij files en in stadscentra. Meer is er in eerste instantie niet nodig om een slachtoffer te stabiliseren. Moet er toch vervoerd worden dan kan er altijd nog een auto ingeschakeld worden.