Wat is een 'echte' sportblessure?

Dus een blessure die alleen voorkomt bij een bepaalde sport. Hamstringsscheur kan ik ook oplopen bij naar de bus rennen, evenals mijn kruisbanden scheuren bij het maken van een misstap van bijvoorbeeld een stoep.
En zoals we weten komen tennisellebogen ook bij mensen voor die nog nooit een racket hebben gezien in hun leven...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je die niet zult vinden.....zelfs "caissonziekte" kan je beroepsmatig ook oplopen. (Duikers die te snel omhoog moeten komen riskeren deze door drukverlaging ontstane aandoening....en dit is levensbedreigend als er niet direct een dcompressie kamer in de buurt is)

Per slot ontstaan vrijwel alle blessures door overbelasting of door trauma (botsing, stoot, val oid).

En zonder een sport kan je nu eenmaal dezelfde overbelastingen krijgen en dezelfde val maken.

Uiteraard kun je wel aangeven welke blessures het meest voorkomen gesorteerd naar sport.
Maar dat is zo te zien al beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om ze allemaal langs te gaan vind ik teveel gevraagd, maar per lichaamsdeel kan je op deze site lezen welke blessures er allemaal mogelijk zijn: http://www.sportzorg.nl/sportblessures/blessure-abc.html
Ook kan je het per sportsoort gesorteerd krijgen: http://www.sportzorg.nl/sporttakken.html
Amadea
13 jaar geleden
Een jumpersknee krijg je alleen als je (veel) springt. Uiteraard zijn er meer sporten waarin gesprongen wordt en kan de blessure dus bij meerdere sporten voorkomen. Maar niet bij alledaagse activiteiten, als je dat bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sportblessures worden zo genoemd omdat ze vaker voorkomen bij mensen die sporten. Er bestaat geen enkele blessure die alleen maar bij een bepaalde sport voorkomt. Een sporter loopt wel meer risico dan iemand die niet sport.