Hoe ontstaat autisme? En kan je er vanaf komen?

Bij een kennis is lichte autisme geconstateerd.
Is hij er dan mee geboren,of kan dit later ontstaan zijn en waardoor dan?
Grote vraag;kan hij er ook vanaf komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Het beste antwoord

Hoe autisme ontstaat is nog niet helemaal bekend, daar worden nog vele onderzoeken naar gedaan.
Momenteel gaat men er meestal vanuit, dat het genetisch is bepaald en dat je er mee wordt geboren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme

"Wat de oorzaken van autisme betreft, zijn er al vele zaken geopperd. Sommige lijken op dit moment waarschijnlijker dan andere. Er zijn nog maar weinig wetenschappelijk goed onderbouwde conclusies.
Genetische (erfelijke) oorzaken
Een theorie stelt dat autisme zou worden veroorzaakt door een complexe interactie van verschillende genen. Welke combinatie van genen dat zou zijn, is nog onduidelijk.
In 90% van de gevallen heeft autisme te maken met een erfelijke aandoening. Onderzoek is gedaan met behulp van tweelingen en via familiestudies. De resterende 10% zou door omgevingsvariabelen veroorzaakt worden.
De kans dat iemand autisme heeft, is vijftig tot honderd keer groter wanneer nog een andere persoon binnen het gezin dat heeft. Hoe groter het aantal mensen met autisme binnen een familie, hoe groter de kans dat er nog meer kinderen komen met autisme of autistiform gedrag.
Eén van de theorieën die nog worden onderzocht, is dat stoornissen in spiegelneuronsystemen met autistische verschijnselen samenhangen."

Hij kan er niet vanaf komen: autisme is een beperking in de hersenen en die heb je voor het leven.
Overigens: "lichte vorm van autisme" is zeer relatief. Iemand met een "lichte" vorm heeft alle kenmerken van autisme, alleen milder, niet zo heftig als bijvoorbeeld een kernautist.

Wil je meer lezen over autisme:

- http://www.autsider.net
- http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1307185139
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk uitgelegd met veel informatie!

Andere antwoorden (5)

autisme is aangeboren en je komt er neit vanaf. Maar je kunt er wel mee om leren gaan, en zeker in het geval van "licht autisme" gaat dat vaak heel goed.
Ik heb "licht autisme" tussen aanhalingstekens gezet, omdat dat eigenlijk geen juiste term is. In het autistisch spectrum horen veel verschillende stoornissen, waarvan de bekendste klassiek autisme, PDD-NOS en Asperger zijn. Als er gesproken wordt over licht autisme gaat het vaak over PDD-NOS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt verondersteld dat erfelijkheid een rol speelt en er zijn aanwijzingen voor dat er sprake is van structurele afwijkingen in de hersenen.
Met de juiste hulp en begeleiding is er een hoop winst te bereiken en kan iemand flink vooruit gaan. Hulp blijft wel nodig om dit bereikte evenwicht te behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf heb het geerfd, en het kan niet op latere leeftijd ontstaan.

Je kunt er niet vanaf komen, maar jezelf wel trainen socialer te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is aangeboren, Maar helemaal eraf komen niet, Wel leer je er beter mee om te gaan in loop deer jaren, Spreek uit Ervaring ik heb het ook ,
12 jaar geleden
Erfelijkheid :
Bij het ontstaan van autisme zijn waarschijnlijk zowel genetische factoren als omgevingsfactoren betrokken. Daarom is vermoedelijk sprake van multifactoriële overerving. Als autisme onderdeel is van een erfelijk syndroom, bepaalt dat syndroom de manier van overerven
Antwoord op je tweede vraag:
Behandeling
Autisme is niet te genezen. De behandeling is gericht op de gedragsproblemen en hangt af van de kenmerken die een persoon met autisme heeft. Begeleiding van de ouders maakt dikwijls onderdeel uit van de behandeling
Kijk verder naar vermelde bron, succes!