Hoe kwamen vrouwen hun menstruatie door voor het maandverband- en tampon tijdperk?

En nu natuurlijk nog steeds in de armere landen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Met lappen stof die dan telkens gewassen moeten worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maandverband voor hergebruik:
Tot diep in de jaren 60 werden katoenen lappen gebruikt als maandverband. Natuurlijk maakte ook deze ontwikkelingen door. Allereerst werden ze op hun plaats gehouden door middel van riemen, later had je speciale broekjes nodig. Ook waren er doeken die je om je onderbroek vouwden of met een drukker werden vastgezet. Deze werden na vervanging uitgewassen en hergebruikt. Via speciaalzaken en op het internet is nog steeds katoenen maandverband te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder heeft daar nog altijd mooie verhalen over: ze waren thuis met 7 meiden ;-)
Ze gebruikten toen gewone doeken die na gebruik gewassen werden, net zoals men deed met baby's voordat er wegwerpluiers bestonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het programma "de groeten uit de rimboe" heb ik gezien dat ze de vrouwen (bij een bepaalde bevolking) opsloten in houten huisjes waar ze weer uit mochten als ze niet meer ongesteld waren. Ze werden gezien als "vies" en mochten daarom het hok niet uit. Raar maar waar ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
menstrueren is absoluut niet smerig : het is schoon bloed en wat vezels van het baarmoedervlies : niets vies aan....
En het is een teken, dat je lichaam goed functioneert, en dat alles nog werkt, kortom : dat je een gezonde vrouw bent, die evt. een kindje kan dragen en baren voor een man die van haar houdt. En van wie zij houdt. Ik ben bang, Kitten, dat dit bij jou nog enig denkwerk vereist, vóór je dit wonderlijk-mooie fenomeen op waarde weet te schatten.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor nieuws...
Toen de vrouwen nog lange rokken droegen, globaal tot aan de eerste wereldoorlog, droegen zij geen ondergoed.

Het menstruatie vocht liep langs hun benen omlaag en dat veegden ze af met een doek.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dus volgens jou liepen de vrouwen toen de hele dag hun benen af te vegen?
Edraket
11 jaar geleden
Ja dat is zo.
Het leven van een vrouw is niet makkelijk en vroeger al helemaal niet.
Leuke vraag, naast deze eerdere antwoorden, wellicht een kleine aanvulling. bij natuurvolken zijn/ waren er speciale hutten voor bloedende vrouwen. Je kunt/kon je als vrouw daar dus terugtrekken( wellicht verplicht), en boven de aarde bloeden. Dit versterkte de connectie met moeder aarde. Er werd gebeden en gezongen. De mannen hadden niet zoiets dus daar werden de zweethutten voor gemaakt, zodat de mannen ook hun rust en detoxie konden ondergaan. Bloed maakt het lichaam schoon, er gaan veel gifstoffen mee het lichaam uit. Dat wij vrouwen bloeden, maakt ons in die week meer emotioneel en gevoelig voor allerlei invloeden. In die tijd waren er dan ook krachtige wijze waarzeggende vrouwen. Daar er in deze tijd weinig rust meer is voor bloeden en naar binnen gaan is dat iets wat in de vergetelheid is geraakt. M