Hoe komt het dat mensen in Nederland een andere lichaamsbouw hebben dan bijv in China? Is hier een oorzaak of reden voor te geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

de voornaamste reden is voedsel en hygiëne. In NL zijn deze beide voorzieningen heel goed geregeld en daardoor wordt de groei bevordert. In china zijn ze minder goed geregeld waardoor de groei wordt afgeremd.

ook is de erfelijkheid van de genen bepalend. De chinezen krijgen van hun ouders bepaalde eigenschappen mee, en wij als nederlanders doen dat ook. Wij hebben dus vaak bruine ogen en blond haar omdat 1 of beide ouders die genen ook hadden en zij die hebben doorgegeven.

ook zullen andere invloeden zoals lichtinval en klimaat verschillen veroorzaken, maar de precieze invloed daarvan ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je uitleggen hoe hygiëne direct invloed heeft op je lichaamsbouw? Ik kan me voorstellen dat een hoger kindersterftecijfer door slechte hygiëne en medische voorzieningen invloed heeft op de gemiddelde lengte van de bevolking. Hygiëne kan ook invloed hebben op je gezondheid en dus je ontwikkeling. Maar dit zijn indirecte invloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt i3mand. De vraag gaat over lichaamsBOUW niet over lichaamsLENGTE. Wij zijn de afgelopen 200 jaar enorm veel langer geworden maar ik weet niet of onze bouw nou zo veranderd is.
Lichaamsbouw heeft te maken met je genetische pakket, je voeding en hoeveel je beweegt. Deze worden grotendeels bepaald door waar je vandaan komt.
Groei je op in een aziatisch land, dan heb je waarschijnlijk ook kleinere ouders.
Groei je op in een derdewereldland, dan heb je een grotere kans om ondervoed te zijn.
Groei je op in de verenigde staten, dan heb je een grotere kans op overgewicht.
Sport je nooit en is je werk niet fysiek inspannend, dan heb je ook een andere lichaamsbouw dan iemand die veel marathons loopt.
Ik denk dat het verschil in lengte tussen Nederlanders en Chinezen vooral genetisch is bepaald, maar lengte is maar één eigenschap van lichaamsbouw en er zijn dus meerdere factoren die daar invloed op hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gezondheid is ook een factor. Denk maar aan Bart de Graaff.