Hoe kom ik van mijn onzekerheid en verlegenheid met vrouwen af?

Ik ben al boven de 30 en nog steeds maagd en ik word hier moedeloos van.

Al sinds de middelbare school school ben ik al verlegen om met meisjes te praten en nu ik ouder ben geworden is dat alleen maar erger geworden.

Ik denk nu zelfs dat ik gewoon te lelijk ben en dat daarom niemand mij ziet staan, wel moet ik er nog bij vermelden dat ik mij altijd slordig kleed lees trainingspakken e.d

Verder wil ik ook nog zeggen dat ik nooit ergens heen ga, want als iemand mij vraagt om iets leuks te doen of uitnodigt op een verjaardag dan haak ik altijd af uit angst om daar vrouwen tegen te komen die mij waarschijnlijk toch niet zien staan en mij misschien wel belachelijk gaan maken.

Tenslotte vraag ik mij ook af hoe belangrijk is van jezelf houden of jezelf accepteren eigenlijk, kunnen vrouwen zien of je tevreden bent met jezelf en op basis daarvan misschien besluiten dat je niet interessant voor hun bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Gezien het feit, dat deze gedachten en gevoelens al behoorlijk lang spelen lijkt het mij raadzaam om eens te praten met een deskundige (psycholoog bijvoorbeeld, of een andere vorm van hulpverlening). Te beginnen bij je huisarts.
Want naast je gedachtes en gevoelens beperk jij jezelf ook in je gedrag, met als gevolg, dat je jezelf isoleert.
Heb je wel eens gehoord van de 5 G's, of het G-schema?
Hieronder wat informatie:
http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf

Niet iedereen is dol op trainingspakken, dus misschien is het een idee om wat te gaan experimenteren met je kleding en je uiterlijk. Niet om je anders voor te doen dan je bent, maar om je mooie kanten te accentueren.

En tenslotte je laatste vraag of vrouwen zien of je tevreden bent met jezelf.
Ik denk dat mensen in het algemeen (de een wat meer en de ander wat minder) vanuit de oertijd in staat zijn lichaamstaal heel goed te interpreteren.
Lichaamstaal is heel duidelijk, bijvoorbeeld een vies gezicht trekken als je iets eet dat bedorven is of dat je niet lekker vindt.
Maar lichaamstaal is ook zeer subtiel, nauwelijks/niet zichtbaar, maar onbewust pik je het wel op. Hele kleine signalen.
Als jij onzeker bent, dan is dat dus merkbaar, misschien zelfs wel duidelijk zichtbaar. Datzelfde geldt voor zelfacceptatie en je zelfbeeld. Dat straal je uit.
En ook je lichaamshouding is belangrijk: zit je lekker in je vel, ben je zeker van jezelf, dan loop je rechtop, kijkt actief en rechtstreeks uit je ogen, heb je een actieve tred: kortom een assertieve houding.
Terwijl bij onzekerheid de lichaamshouding wat ingedoken is: schouders wat laten hangen, mensen niet goed aankijken, vaak wegkijken, een wat onzekere tred, niet echt rechtop lopen.
Dus: ja, de "binnenwereld" is heel vaak in meer of mindere mate aan de buitenkant van iemand te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig antwoord hartelijk dank hiervoor. En ja ik ben het er mee eens dat een mens bewust en onbewust signalen uitzend, die door anderen worden opgepikt en op basis waarvan men een oordeel over je kan hebben. Bijvoorbeeld ik kijk buiten op straat vaak naar de grond en in gesprek met mensen ontwijk ik vaak hun blikken. Laat staan als ik een vrouw ergens tegenkom dan probeer ik deze standaard al te ontwijken, zodat ze mij niet ziet, want ik vind het sowieso al pijnlijk om te zien dat zij wegkijkt van mij. En ja hiermee kom ik erg onzeker en verlegen over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel graag gedaan!
Weet je, wat ik nou zo mooi vind?
Jij hebt jezelf deze "rol" aangepraat of laten aanpraten in je vroege jeugd of door de omstandigeheden in je leven.
En jij bent de enige, die dit kan veranderen! En dat is zo mooi, omdat niemand anders daartoe in staat is. Het is jouw leven en het is jouw beslissing hoe je jouw leven wilt gaan vormengeven. Het is hard werken, dat is mijn ervaring, maar het kán!!! Het is mogelijk!!!
Maar ik denk wel, dat ook jij deskundige hulp nodig zult hebben, hulp speciaal voor jou en op jouw persoon afgestemd, bijvoorbeeld een psycholoog. Ik wil je echt niet de hulpverlening inpraten (heb geen aandelen LOL), maar het werkt bij mij zo goed. Dat gun ik je gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank Booker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Wendy ik waardeer het zeer dat u de moeite wilt nemen om op mijn probleem te reageren B-) En wat betreft het aanpraten van deze rol, ja ergens in mijn jeugd is het misgegaan. Grappig ik kan mij nog herinneren dat wij op de basisschool in de 4e klas regelmatig zoentikkertje deden met een groep jongens en meisjes ha dat was leuk, maar later in de 5e en 6e klas raakte ik op een of andere manier steeds meer verlegen bij meisjes. En wat ook meespeelt bedenk ik nu is dat ik nooit echt heb geleerd om van mij af te bijten, ik kreeg wel eens ruzie met een ander jongetje maar was toe altijd gauw bang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Heel vaak is het zo, dat problemen, grote problemen, zijn ontstaan in de vroege jeugd. Dat jongens bij het ouder worden verlegener gaan reageren op meisjes is ook zeer veel voorkomend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat advies wat u gaf van naar een psycholoog gaan is wel een goeie, in het verleden ben ik hier wel eens naar toe gegaan, maar zodra ik toen moest deelnemen aan de groepstherapie ben ik afgehaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind je het vervelend, dat ik "je" schrijf? Want ik heb er geen enkel probleem mee om jou ook "u" te noemen hoor. Wat mij betreft ben ik voor iedereen "je", tenzij de persoon dat moeilijk vindt. Dan ga ik ook over op "u". Misschien was dat destijds nog nèt een stapje te ver en/of te vroeg voor je en heb je veel meer aan een 1 op 1 consult om erachter te komen, waar dit allemaal vandaan komt.
En ook: wat je er in het nu aan kunt veranderen.
Dan kan je daaraan aan werken.
Je zult natuurlijk wel op een bepaald moment het geleerde in de praktijk moeten gaan brengen: en dat is confronterend en eng. Maar als je eraan toe bent en goed wordt begeleid zal het je enorm veel gaan opleveren denk ik.
Hartstikke goed van je, dat je het overweegt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor ik vind mijzelf onder geen enkele voorwaarde een u.
Ik vind het juist hinderlijk als ik u word genoemd, dat voelt aan alsof je al heel oud bent, en oud worden vind ik niet tof. Verder nu als ik zo nadenk komt als hier op neer.
Ik durf wel gewoon naar mijn werk te gaan, of naar de sportschool of voetbal want daar zijn nagenoeg toch alleen maar mannen. Ik raak in paniek als er op plekken waar ik kom ook vrouwen zijn, dan wil ik het liefst zo snel mogelijk weg, want dan ik voel mij zeer ongemakkelijk en heb ook continu het gevoel dat zij mij op dat moment een ongewenst persoon vinden die daar niet hoort te zijn. En ik zou totaal niet weten hoe ik ooit aan deze gedachtes ben gekomen, ik merk wel dat met de tijd dit gevoel steeds sterker begint te worden. En ik ben nu bezig om mijn leven een positievere wending te geven want ik wil o.a.ook weer een cursus gaan doen, en zat er aan te denken om therapie te gaan volgen, maar bovenstaand beschreven gevoel blijft in mijn hoofd zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel succes met welke beslissing dan ook die je neemt om jezelf te helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke tof voor uw lange en uitgebreidde antwoord :-)

Andere antwoorden (6)

Door je onzekerheid ga je niet naar verjaardagen en feestjes.

Het moeilijkste om te beginnen is je zelf dwingen om over de drempel heen te stappen om naar een verjaardag te gaan.

Als je die hoorde heb genomen, dan zullen andere uitstapjes steeds minder moeite kosten om je er toe te zetten.

Ook al ben je boven de 30, betekend dat niet dat je kansloos. Ook als je niet zo knap ben kan je ook gewoon iemand vinden. Er zijn nog steeds mensen die gewoon naar je innerlijk kijken. Het is vooral belangrijk dat je eerlijk ben en er verzorgd bij loopt.
Ga is voor iets simpels als een spijkerbroek en een blouse of trui. In je trainingspak zal bij mensen toch wat anders over komen dan als je bijvoorbeeld casual gekleed bent.

Als je ergens naar toe gaat, ga er dan niet gelijk van uit dat mensen je niet zien staan. Ga ook niet geforceerd opzoek. Je kan beter gaan voor lol en gezelligheid.
Als je wat gemakkelijker met vrouwen kan praten dan zal je misschien wel in eens zomaar tegen een leuke vrouw "aanlopen".

En onthoudt dit: Mensen zijn roddeldieren, na genoeg iedereen doet het. Als je een roddel hoort, filter alleen uit wat je in je voordeel kan gebruiken(tips enzo) en trek je niets aan van de rest. Niemand is perfect

Het klinkt allemaal zo simpel als je het leest, maar je zal je schouders er wel onder moeten zetten.
Dit soort dingen kosten tijd. Neem er ook de tijd voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Heineken88 dank u wel voor uw advies. Ik begrijp wat u bedoelt en zal proberen hier aan te gaan werken.
Om met de laatste vraag te beginnen. Het is zeer belangrijk voor een mens om van zichzelf te houden en te accepteren hoe hij of zij is en in het leven staat. Zolang dit niet is gerealiseerd zal het je altijd aan zelfvertrouwen ontbreken.

Door dit gebrek aan zelfvertrouwen komt ook dat je afhaakt als je gevraagd wordt. Je maakt je vooraf al zorgen over hoe men over je zal gaan denken.

(een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest)

De kunst is dan ook dat je voor jezelf moet uitvinden van wie je bent en waar jij je happy bij voelt. Daaraan zal je dan hopelijk meer zelfvertrouwen kunnen ontlenen.

En ja dit zal je ook gaan uitstralen richting de mensen om je heen waardoor deze mensen ook makkelijker contact met je kunnen maken. En wie weet waar dat weer toe kan leiden.

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat dit voor iemand die dit niet van nature heeft een lastige weg is om te bewandelen maar blijf het proberen want het is zeker de moeite waard.

succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wederom een nuttige reactie, mijn dank hiervoor.
Als je kans wilt maken bij het andere geslacht, is het belangrijk om er verzorgt en netjes uit te zien. Dat is belangrijker dan een bepaald knap uiterlijk hebben. Je maakt gewoon domweg meer kans. Daarnaast kan goede kleding en er netjes uitzien, jou ook helpen om je zelfverzekerder te voelen.

Ik zou dus eens gaan winkelen en mooie, passende kleding uitzoeken, steek jezelf in het nieuw, ga naar de kapper en ga eens uit.

Wat ook kan helpen bij het uitgaan, is om een alcoholisch drankje (één of twee) te drinken. Dat is net genoeg om wat losser te komen en minder verlegen te zijn. Natuurlijk moet je niet helemaal door gaan zuipen, want dat werkt weer averechts.

Veel hangt af van jouw wilskracht om hier iets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schoonheid en lelijkheid hebben invloed op het al dan niet aantrekken van een partner. Maar tegelijk is schoonheid relatief. Wat de ene schoon vindt, vindt de andere gewoontjes of lelijk. Wat de ene lelijk vindt, vindt de andere karaktervol en mysterieus. Kijk eens naar de bekende mensen.... Die zijn ook niet allemaal "knap". Ik bv. vind Georges Clooney lelijk, terwijl vele vrouwen hem het einde vinden. Iggy Pop vind ik dan weer hot, terwijl hij neutraal bezien een lelijkaard is, maar hij heeft gewoon iets vind ik. De dikke Pavarotti trok op late leeftijd nog een mooi jong vrouwtje aan die gek op hem was. De kleine Woody Allen versierde talloze vrouwen. Je kan er geen lijn in trekken!
Bovendien bestaan er legio meisjes en vrouwen die niet zitten te springen voor een vlotte boy. "Oh hij is zo schattig verlegen" kan juist aantrekken.
Het meest cruciale deel uit je vraag is dan ook "hoe belangrijk is van jezelf houden en jezelf accepteren". Wel : het is héél héél belangrijk. Van jezelf houden betekent ook : ophouden met vechten tegen jezelf, je eigen persoonlijkheid. Ben je verlegen? Okee... dat ben jij. En draag die joggingpakken maar als je je er goed in voelt. Maar dan wel... thuis!
Wat kan je doen :
- Begin met jezelf te verzorgen. Misschien heb je niet het ideale figuur, ben je bv. te dun of te dik of te lang of te kort, heb je teveel of te weinig haar, sta je vol met sproeten en draag je een bril met bokaalglazen....maar dat bij jij nu eenmaal. "Mooi" is een modeverschijnsel. In de tijd van Rubens was "dik en wit" mooi, nu is "mager en bruin" mooi. So what. Ga naar een kapper/visagist voor een make-over. Laat je adviseren. Zoek in tijdschriften mannen van jouw type zijn en zie hoe zij gekleed lopen.
Het zal wat moed vergen, omdat je op die manier ook "zichtbaarder" wordt dan met je joggingpak, maar doe het toch maar of je bent met 70 nog steeds maagd.
- Lees boeken over wat vrouwen belangrijk vinden bij een man (bv. luisteren). En maak je dit eigen.
- Stel je je niet té begerig op, dat stoot af.
- Maak voor jezelf een profiel van een mogelijk vriendinnetje zodat je ten minste weet waar je naar op zoek bent.
- Zoek dingen die je graag doet en waar je mensen kan ontmoeten die hetzelfde graag doen.
- Ga naar een zelfhulpgroep voor verlegen mensen. Als je te erg bang wordt, zoek dan idd deskundige hulp zoals bv. Wendy voorstelt.
- En vooral : voel in elke porie dat je het verdient. Visualiseer hoe het allemaal zal zijn als het zover is!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liveisgreat als ik u bericht zo doorlees geeft mij dat echt een positief gevoel, en denk ik dan, met dit advies ga ik wat doen, maar ik heb vaak het gevoel dat ik nooit gelukkig mag worden en altijd in de put moet blijven zitten. Dit is een gevoel dat heel diep zit in mijn onderbewuste, ik zou bij god niet weten hoe ik hier ooit van af kom.
liveisgreat
11 jaar geleden
Troost je... dat hebben veel mensen. Dat is het ware drama der mensheid echt waar. Vele mensen denken dat ze dingen niet verdienen. De reden is o.m. een diepgeworteld en onbewust schuldgevoel dat heel fundamenteel is. Je wordt niet met dat schuldgevoel geboren, dus het is een reactie op wat er gedurende de (eerste) levensjaren in je hersenen gevormd is.
Affirmaties kunnen helpen, maar zijn vaak niet voldoende. Dus ook als je 1000 keer per dag "ik verdien het wel" tegen jezelf zegt, zal dat niet helpen als je je niet tegelijk ook goed voelt. En hoe voel je je goed? Door de dingen te doen die je graag doet.
En door van jezelf te leren houden, ook van je "kleine kantjes". Iedereen heeft kleine kantjes en tenzij je een huurmoordenaar bent of zoiets zal jij echt geen "ergere" kleine kantjes hebben dan anderen. Dus hou van ze : van je verlegenheid, je weet-ik-veel-wat waarvan je denkt dat het niet okee is... Bedenk dat er mensen rondlopen die willens en wetens anderen kwaad doen, hun zakken vullen ten koste van anderen e.d. en hierover géén schuldgevoel hebben. Waarom zou jij dat dan hebben Karel?
Succes!!!
bij je andere vraag over sport hebben we al het een en ander besproken:
Karel: "Ja worstelen vind ik ook fantastisch, maar ik vind dat ik daar wat meer gewicht voor moet hebben want ik weeg nu slechts 80 kg.

Wat betreft het boksen zou het ook te maken kunnen hebben met het feit dat ik nog nooit gevochten heb en als kind altijd verlegen en introvert was.

Echter nu begin ik langzamerhand te beseffen dat ik hier wat aan moet doen.

En daarom had ik bedacht boksen tezamen met fitness om zwaarder te worden en in de nabije toekomst wil dan op Jiu Jitsu.

Boksen vind ik echt een toffe sport alleen is alles zo nieuw voor mij en verder ben ik niet gewend om klappen te krijgen."

2 uur geleden
melden

jodokus52: "daarom stelde ik judo voor, dat is echt verdedigend! jiu jitsu is al weer aanvallender.

goed dat je bezig ben, en bedenk het heeft tijd nodig, je bent niet van vandaag op morgen de wereldkampioen, dat kan niet!

vergeet niet dat je er ook plezier in moet hebben, de lol gaat het om…in het leven.

succes karel!"

ik had niet door dat er nog een vraag van je was!

eigenlijk komt het er op neer, dat je via het beoefenen van (een leuke) sport, probeert wat zelfvertrouwen te kweken om vrouwen te benaderen!

nou simpel
1) houding veranderen (ben je mee bezig: sport)
2) uiterlijk veranderen (hard nodig: weg met die camping-smoking, vinden vrouwen verschrikkelijk)
3) niemand is lelijk, iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten (misschien ben jij stiller dan een ander, er zijn bendes vrouwen die niet houden van mannen die altijd maar luidruchtig aanwezig zijn.
4)uitnodigingen afslaan! niet slim, het is fijn als je uitgenodigd wordt, dat betekent dat er mensen zijn die je leuk vinden. je angst dat mensen je belachelijk zullen maken, is flauwekul, moet je echt overheen stappen.
5) als je bovenstaande punten "aangepakt" hebt en je over een half / driekwart jaar een stuk beter zult voelen, dan zullen anderen mannen èn vrouwen zien dat jij beter in je velt zit, dat zien ze en dat voelen ze, je straalt het namelijk uit!

en karel: dat is waar het om gaat, dat jij je beter voelt, dat anderen (bij voorkeur vrouwen) dat zullen oppikken en dat je daardoor geen angst/verlegenheid/schroom zult voelen wanneer je iemand tegenkomt die voor jou interessant lijkt!

verder in reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan zul je durven vragen of diegene mee gaat ergens een kopje koffie drinken, om gezellig wat te babbelen en een volgend keer misschien een hapje eten ergens of een filmpje pikken, of misschien wel heb jij inmiddels (met haar of iemand anders) danslessen gevolgd en gaan jullie dansen. er zijn zo veel mogelijkheden, je zult je verbazen wat er allemaal kan. er staan nog ander antwoorden, lees het goed allemaal en haal er uit wat voor jou goed werkt! en doe er iets mee ! succes karel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke tof jodokus dat u de tijd wilt nemen, om mij van zulk goede adviezen te voorzien, dat stel ik zeer op prijs :-) Ja ik ben bezig om er aan te werken, veranderen gaat wel heel langzaam, maar volgens mij kan dit ook niet anders, daar ik er al jaren lang mee rondloop. En de dag dat ik inderdaad vrouwen durf te benaderen, dan voel ik mij echt bevrijd op dat vlak, want heel veel dingen moet je zelf zien te bereiken in je leven, maar in mijn optiek kan een vrouw het leven van een man compleet maken. Tenslotte ja dansles lijkt mij ook zeer leuk om te doen, maar ik denk dat dat nu nog echt te vroeg komt. Ik wil binnenkort eerst beginnen met een cursus of opleiding om hiermee een diploma te behalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan hoor karel! :) nog een laatste(?) tip: wanneer je voor het eerst iemand durft te benaderen en dan als antwoord : NEE te horen krijgt... kruip dan niet in je schulp, duik niet terug in je comfortabele holletje, maar bedenk dat de vrouw die je uitnodigt ook haar problemen kan hebben, misschien heeft zij zich die ochtend wel voorgenomen om de komende tijd meer thuis te zijn, of heeft ze net een relatie achter de rug en is het nog te vroeg voor "iets" nieuws te beginnen ... ook dat kan, vergeet het niet.
en wat je al zei, heel belangrijk, het gaat langzaam, haast je niet. nog een ding:"maar in mijn optiek kan een vrouw het leven van een man compleet maken." eerst moet je zelf goed in je vel zitten, tevreden zijn met jou in jouw leven, daarna kan je een vrouw uitnodigen om een nog fijner leven te creëren... niet om het compleet te maken, nee! jij moet je goed voelen in jouw leven, dat is de basis, van daaruit kun je verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad het belangrijkste is eerst om tevreden te zijn met jezelf of op zijn minst proberen hier aan te gaan werken. Maar voor nu gaat het nog wel een tijdje duren voor ik een vrouw durf te benaderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus 52 u schrijft bij punt 3 niemand is lelijk, maar ik voel dat wel zo en ik heb het gevoel dat anderen dat ook zo zien. Ik kan niet echt zeggen dat ik tevreden met mijn uiterlijk, want je wordt hier bijna altijd op beoordeeld. Zou ook niet weten wat je hier zelf aan kunt veranderen anders dan misschien wat plastische chirugie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
karel! dat is precies zoals je het omschrijft:
je VOELT je lelijk en je DENKT dat anderen dat ook zo zien.
vergeet niet dat bijna niemand tevreden is met zijn uiterlijk, de een zijn neus is te groot, de ander vindt dat zijn ogen te dicht bij elkaar staan, de derde heeft een probleem met zijn tanden en zo kunnen we nog even doorgaan!
en als jij flaporen hebt, dan is daar wel iets aan te doen als je er last van hebt, maar de hele kwestie nu is jouw zelfvertrouwen op te vijzelen! en als dat klaar is, maakt het je geen fluit meer uit dat je te kleine/te grote te ronde/ te lange of wat dan ook oren hebt! echt waar, als jij er geen probleem van maakt = er geen probleem ! vanaf het moment dat je door o.a. sporten je anders in je vel voelt zitten, zul je ook anders naar jezelf, je uiterlijk, kijken. je zult zelf zien, dat je iets uitstraalt van vertrouwen, van kracht, van zelfbewustzijn.
maar dat komt niet vanzelf, daar moet je iets voor doen!
Zorg dat je goed verzorgd bent, tevreden met het leven zoals het is, neem als je uitgaat meerdere mensen mee om het gezellig te maken, daarna komt het vast wel goed, geen vrouw? Maar je hebt wel een leuke tijd gehad.

Toegevoegd na 1 dag:
En vraag aan je omgeving of ze iemand kennen die ook zoekende is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor u reactie, ik begrijp wat u bedoelt.