Is iemand verplicht bij zijn ziekmelding wat de reden is van zijn ziekmelding.?

een jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Nee. Een werkgever mag wel vragen of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval.
Of er sprake is van een verkeersongeval waarbij de schade verhaald kan worden op de veroorzaker.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Er van uitgaande dat het een werkgever is die vraagt naar de reden van de ziekmelding. Daar is een werknemer, zoals al aangegeven, niet verplicht om op te antwoorden. aan de andere kant is het wel raadzaam om je niet helemaal in stilzwijgen te hullen. Voor een werkgever is het belangrijk om te weten of je voor 1 of enkele dagen afwezig zult zijn, of voor een langere periode.

Antwoorden (2)

Nee. Sterker nog een werkgever mag hier eigenlijk niet naar vragen.

https://www.ictrecht.nl/blog/werkgever-mag-niet-vragen-wat-werknemer-heeft-als-hij-of-zij-ziek-is

Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte.

Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs. Mensen worden helaas ziek. Uiteraard ben je als werkgever bezorgd om een zieke werknemer en hoop je dat hij of zij snel weer beter is. Wat mag een werkgever wel en niet vragen en noteren?

Zieke werknemers: wat mag de werkgever wel en niet vragen?
De werkgever mag wel vragen naar noodzakelijke informatie rondom je ziekte. Bijvoorbeeld hoe lang je denkt dat je thuisblijft, of je enigszins in staat bent om thuis wat te werken, of er afspraken verzet moeten worden en hoe je te bereiken bent. Het is niet toegestaan om te vragen naar de aard en oorzaak van de ziekte. Alleen de bedrijfsarts of arbodienst mag deze informatie verwerken.

Iemand kan natuurlijk wel uit zichzelf vertellen wat hij heeft, als hij dat wil. Dit is natuurlijk ook vaak hoe het in de praktijk gaat. De werkgever mag dit vervolgens niet opnemen in een personeelsdossier of ergens anders noteren. Oók niet met (veronderstelde of uitdrukkelijke) toestemming.
Toegevoegd op 14 januari 2023 15:47: bron
een jaar geleden
Nee, dat is zeker niet verplicht. Je werkgever mag zelfs niet vragen wat je klachten zijn, want dat is medische informatie.
Wat je werkgever wel mag vragen, is of je ziek bent door een arbeidsongeval.
Wel mag je werkgever je vragen naar de bedrijfsarts te gaan, maar ook de bedrijfsarts mag maar beperkt informatie over jouw ziekmelding aan je werkgever geven:
1. Of je wel of niet ziek bent (daar is soms twijfel over);
2. Hoe lang je ziekte mogelijk gaat duren;
3. Of je, ondanks je ziekte, toch (aangepaste) werkzaamheden kunt verrichten (de mate van je arbeidsongeschiktheid);
4. Wat je werkgever kan doen, om je te helpen je werk te doen (bijvoorbeeld je werkplek aanpassen).
Punten 3 en 4 zijn alleen van toepassing, als de bedrijfsarts heeft geoordeeld, dat je (deels) arbeidsgeschikt bent. Je kunt (deels) arbeidsgeschikt zijn als je ziek bent. Dat hangt van je klachten en de oorzaak van je ziekte af.
een jaar geleden