Bestaat er een stoornis waar bij je minder denkt dan normaal (er komen minder gedachten bij je op). Zo ja, is deze stoornis te behandelen ?

Toegevoegd na 8 uur:
Hier bedoel ik mee dat er veel minder gedachten opkomen bij een persoon dan bij de gemiddelde Nederlander.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Het beste antwoord

Ik weet niet wat voor gedachtes er minder bij je op komen want er zijn er nogal wat! Bedoel je pieker gedachtes of ingevingen voor je werk?
Hier is wat ik denk.
Ik denk dat het normaal is dat je af en toe minder gedachtes hebt. Soms zijn er dagen dat je gewoon niet zo lekker in je vel zit en alles teveel lijkt. Waardoor je meer gedachtes hebt Ligt er ook aan in wat voor levens situatie je bevind. Ben je vrijgezel? Heb je een gezin? Druk op het werk? Weer die collega die tegen jou zo koel doet? Of ruzie met je partner? Enz. Gebeurtenissen zorgen er voor dat je geest daar toch mee bezig is.
Mijn ervaring met mezelf is:
ik heb wordfeud op mijn iPhone. Ik heb dagen dat ik iedereen helemaal gek speel en maar naar het bord hoef te kijken of ik heb een super woord gemaakt met kweetniet hoeveel punten.
Maar dan, de volgende dag lijkt het wel of ik geerased ben! Zit dan maar te staren en kom er soms echt niet uit! Alsof ik dan geen gedachtes krijg, of kan focussen. Misschien geestelijke moeheid. ( ik leid best een druk leven. 4 kids waarvan de oudste 7 en de jongste 9 mnd, een man, 2 katten, werk, huishouden, boodschappen, school enz) dus ja af en toe best logisch dat ik ff minder denk:p

Maar ook als je gewoon lekker in je vel zit en alles loopt goed in je leven dan heb je ook weinig om over na te denken. En dat is alleen maar fijn. Dan heb ik ook minder gedachtes en geniet van alles om me heen Maar ja goed ik weet niet welke gedachtes jij mist. Soms vind ik het ook vervelend maar blijkbaar zit een mens zo in elkaar!;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee Zo'n stoornis bestaat niet of je moet hem zelf maken.
Ik bedoeld dus: als jij je er druk om maakt dan is het voor jou een stoornis. Maar er zijn ook mensen die gewoon minder praten dan anderen(die zul je vast wel kennen, die de hele avond op een feestje weinig zeggen, en het toch n gezellige avond vonden).
Dat is ook geen stoornis verder.
En hoe weet je of je minder denkt dan een ander, dat valt niet te meten
11 jaar geleden
Nee want als het een stoornis was dan was dat voor jou normaal en volgens je vraag heb je normaal meer gedachten.
Het kan zijn dat iets je dwarszit of dat je wat gestrest bent, maar het hoort bij het leven om dat soms te hebben.

Toegevoegd na 9 uur:
De ene mens loopt ook harder dan de andere.
Ik zie in een afwijking van het gemiddelde geen stoornis.
De een is ook creatiever dan de ander, is een afwijking van het gemiddelde dan een stoornis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer men dementerende is komt er een tijd dat men minder denkt dan voorheen. Dagelijks spreek ik met iemand die dementerende is maar die vaak nog wel aan mij kan vertellen wat er gebeurt in zijn hoofd, en hij zei me dat hij een slechte dag had omdat hij nauwelijks kon denken. In zijn hoofd was het mistig. Er is dan nauwelijks een gedachtengang en toen hij probeerde zich iets te herinneren van die dag zei hij dat het een zwarte ruimte was in zijn geheugen.
Meestal ontstaat dementie pas op oudere leeftijd, áls het al ontstaat.

Het kan niet echt behandeld worden, hooguit wat vertraagd door medicijnen, maar ook weer niet bij iedereen.

Eerlijk gezegd heb ik getwijfeld om dit antwoord te geven omdat ik niet weet of jij je nu zorgen gaat maken of je gaat dementeren. Maar bij dementie zijn er nog veel meer andere symptomen als alleen minder denken en die noem je niet. Dus vandaar dat ik het antwoord toch durf te geven.
Kristal
11 jaar geleden
misschien is dit een aanvullend antwoord.....Asperger mensen denken wel anders.....minder misschien.......
bekijk de link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Autisme in combinatie met een bovengemiddelde intelligentie is Asperger.
Asperger mensen zijn de gehele dag bezig met overlevingsstrategieën en hun "harde schijf" draait overuren.
Ieder persoon met autisme ervaart de wereld en de verbanden anders, waardoor een grote aanslag gepleegd wordt op hun denkvermogen.
Jouw antwoord geeft geen goed beeld van personen met Asperger, jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoelde en zie link...dat ze anders denken inderdaad niet minder daar heb je gelijk in .heb er in de omgeving namelijk zelf ervaring mee.......en en me daar in verdiept , om het te kunnen begrijpen.dus niet jammer, mijn antwoord.bedoel het juist goed.......voor meer begrip
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je toelichting.
zo zie je maar hoe belangrijk een goede en duidelijke communicatie is ( en dat is niet alleen voor mensen met autisme !) Fijne zondag enne... ik ga het compenseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Opabokma.......leuke naam trouwens.
Opa lust graag Bokma ?? ha ha.........ook een fijne zondag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn ervaring is met een asperger.......dat ze minder piekeren wat ook denken is...ze slapen beter en zijn minder bezig met anderen.in hun hoofd.......maar op een ander vlak misschien hebben ze het weer zwaarder.......minder emotie enz...minder sociaal.kleinere wereld.....blijft moeilijk om dat te beoordelen als "normale "mensen........
Je kunt bij diverse aandoeningen een soort leegte ervaren, ook in je hoofd - bij depressie kan dit voorkomen, bij sommige vormen van psychose en bij sommige andere aandoeningen.
Naast het 'lege' hoofd kun je bij een depressie ook last hebben van het effect dat gedachtes moeilijk te grijpen lijken, soms zwemt er wel iets door je hoofd, dus er komt wel een gedachte in je op, maar echt vatten doe je 'm dan niet. Alsof je aan de ene kant van een muur staat, en je hoort aan de andere kant wel iets, maar die muur is vrijwel onbeklimbaar (en als je de bovenkant al zou halen, is dat wat je aan de andere kant hoorde, allang weer weg).
Zulke stoornissen zijn doorgaans te behandelen, bijvoorbeeld door medicijnen en/ of therapie (vaak tijdelijk, dus een tijdje medicatie en dan kom je er weer bovenop).
Ook kan het zijn dat je denkt dat het in jouw hoofd rustiger is dan in dat van anderen, maar dan is de vraag: heb jij daar last van? Zo ja, waarin uit zich dat? Wil je er iets aan doen? Dan zou ik je adviseren dat probleem voor te leggen aan je huisarts, zodat jullie kunnen kijken of er iets aan gedaan moet/kan worden, en zo ja wat.