Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat moet ik met de tegenstrijdige uitkomsten van een IQ-test?

Ik ben recentelijk (nog) gediagnosticeerd met een ongespecificeerde verstandelijke beperking,
gebaseerd op de uitslagen van twee intelligentie onderzoeken welke ik afgenomen heb in mijn kinder tijd en later jeugd, inmiddels ben ik 32 jaar, en heb ik zonder moeite de vmbo theoretische leerweg diploma met succes behaald, waarbij vreemd genoeg een IQ van rond de 100 voor nodig is, om deze aan te kunnen, aangezien de score van 71 de 100 tegenspreekt, vraag ik me af wat nou echt waarde kent, de standaard IQ testen, of je school diploma? Aangezien je volgens mij niet zwakbegaafd en normaal begaafd tegelijk kunt zijn. Met andere woorden, wat kan en wat moet ik met deze tegenstrijdige uitkomsten ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Met een IQ van 100 is het uitgesloten dat je in een test 120 scoort. Maar 80 kan heel goed natuurlijk. Of 71. Als je conditie slecht is, je hebt veel dingen aan je hoofd, de testomgeving is niet goed, en noem maar op. Als je nu goed in je vel zit, en op MBO-niveau weet te preseteren, dan zou ik die score van 71 maar gauw vergeten. Is duidelijk een misser geweest. Of je had destijds wel een probleem, maar dat is dan gelukkig goed hersteld. En die recente diagnose? Als dat niet is gebaseerd op recent en gedegen onderzoek, neem het dan met een flinke korrel zout.

Intelligentietesten afgenomen in jouw kinderjaren en jeugd mogen nooit bindend zijn. Allereerst maken kinderen sprongen, waardoor er bij een latere test hele andere uitslagen kunnen komen. Daarom mag je iq-scores van jongeren maar twee jaar hanteren. Verder weet ik niet op welke manier jouw testen toentertijd zijn afgenomen. Er bestaan namelijk meerdere testen. Vooral kinderen worden getest op allerlei manieren. Als ik jouw verhaal lees, denk ik meteen aan een kloof. Sommigen mensen leren vooral verbaal, andere mensen non-verbaal. Ofwel, de ene leert door vooral te luisteren, de andere door de zien of te doen. Indien je je bijvoorbeeld verbaal niet goed kunt uiten, kun je het wel weten, maar niet weergeven. Dit komt echt veel voor. Zelf heb ik veel ervaring met kinderen. Gelukkig worden kinderen tegenwoordig verbaal en non-verbaal getest. Indien hier dan een kloof tussen zit (discrepantie), wordt tegenwoordig verder onderzocht. Het ene kind krijgt geen antwoord op papier, maar geeft het je wel mondeling. Een ander kind leert niet door luisteren, maar wel door doen. Ik zal dadelijk een aantal linken erbij zoeken, waarin meer informatie hierover wordt gegeven. Kortom, met een iq van 71, is het vrijwel onmogelijk om mavo te doen. Natuurlijk helpt het wel als je iets ouder bent en dan mavo doet. Verder mag een iq uit jouw kinder- en jeugdjaren niet meer als diagnose gebruikt worden. Reageer gerust. https://wij-leren.nl/IQ-test-verbaal-performaal.php http://wijsleren.nl/verbale-iq-en-het-performale-iq/ https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/iq-kloof-verbaal95-performaal65 Lees eens de laatste link. Ouders van jonge kinderen met een kloof. Net als jij!

Toegevoegd op 19 maart 2019 21:13: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100