Wat moet ik met de tegenstrijdige uitkomsten van een IQ-test?

Ik ben recentelijk (nog) gediagnosticeerd met een ongespecificeerde verstandelijke beperking,
gebaseerd op de uitslagen van twee intelligentie onderzoeken welke ik afgenomen heb in mijn kinder tijd en later jeugd, inmiddels ben ik 32 jaar, en heb ik zonder moeite de vmbo theoretische leerweg diploma met succes behaald, waarbij vreemd genoeg een IQ van rond de 100 voor nodig is, om deze aan te kunnen, aangezien de score van 71 de 100 tegenspreekt, vraag ik me af wat nou echt waarde kent, de standaard IQ testen, of je school diploma? Aangezien je volgens mij niet zwakbegaafd en normaal begaafd tegelijk kunt zijn. Met andere woorden, wat kan en wat moet ik met deze tegenstrijdige uitkomsten ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
4.2K
nounka
5 jaar geleden
Zo'n cijfer is leuk... maar niet vaststaand. T is een idee dat handig kan zijn om verder van te vertrekken voor andere zaken. vb een IQ test van een lln in de lagere school om te kijken of het IQ goed zit. Als dat dan in orde is, kunnen verdere onderzoeken gebeuren ivm leerstoornis of andere aandoeningen.
Als je vaak zo'n tests doet, dan krijg je betere scores. Waarom zo'n test vaak doen? Denk maar aan sollicitaties. Ik ken mensen die bij de eerste keer een gewone uitslag hadden en op het einde van de reeks minstens vijftien punten waren gestegen.
Zelf heb ik er ook eens eentje gedaan waar ik blijkbaar een diepe diepe diepe slechte indruk gegeven heb want ik had nog geen 70. Dat lijkt me ook niet correct te zijn. Dit alles was reactie.
Even als antwoord. De bazen kijken graag naar cijfertjes, maar het diploma moet er zijn voordat ze nog maar naar cijfertjes willen kijken. PS: een IQscore is niet voor de rest van je leven. Doe de test opnieuw als je meer wil weten.

Antwoorden (2)

Met een IQ van 100 is het uitgesloten dat je in een test 120 scoort. Maar 80 kan heel goed natuurlijk. Of 71. Als je conditie slecht is, je hebt veel dingen aan je hoofd, de testomgeving is niet goed, en noem maar op. Als je nu goed in je vel zit, en op MBO-niveau weet te preseteren, dan zou ik die score van 71 maar gauw vergeten. Is duidelijk een misser geweest. Of je had destijds wel een probleem, maar dat is dan gelukkig goed hersteld.
En die recente diagnose? Als dat niet is gebaseerd op recent en gedegen onderzoek, neem het dan met een flinke korrel zout.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Waarom werd hier een min gegeven? Van mij een PLUS
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb niet gefunctioneerd in het arbeid- proces op MBO4, alleen wel bewezen dat ik MBO 4 niveau heb, aangezien een diploma van de theoretische leerweg uitstroomt op gelijkwaardig niveau op MBO4, waarom jij een min kreeg, tegenover 3 plussen, weet ik niet, maar blijkbaar ben jij het er niet mee eens, en 3 anderen wel, verder is naar mijn wetend de laatste IQ afname daterende uit 2003, dus daarop gebaseerd, ben ik blij dat ik het met een flink korrel zout kan nemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Teusvh, op zo'n jonge leeftijd (met 16 jaar heeft hij de laatste gehad), kun je echt helemaal beneden je niveau scoren. Vooral vroeger toen kinderen heel eenzijdig werden getest.
Er zal vast een reden voor zijn, waardoor de vraagsteller toen zo laag scoorde. Hij moet die uitslagen inderdaad nu met een korrel zout nemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Min is niet van mij!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De min is van mij, op grond van alle vorige vragen en helemaal n.a.v. de vraag van 14 dagen geleden, is het onmogelijk om een aanvaardbaar antwoord te geven. Laat het aan de huidige behandelaar over. Die zal een gefundeerder inzicht hebben na al deze jaren van behandeling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zal eens kijken naar de andere vragen. Ik had niet door dat er meer aan de hand was. Alhoewel ik dat wel al begrijp uit deze vraag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Na het lezen van eerdere vragen mag je aannemen dat het lage scoren beïnvloed is door andere oorzaken die gezocht mogen worden in de persoonlijkheid van de persoon. Dan kun je een enorme discrepantie krijgen. Zoals je aangeeft teusvh, had hij destijds een probleem.
Alleen blijkt dit niet hersteld.
Intelligentietesten afgenomen in jouw kinderjaren en jeugd mogen nooit bindend zijn.
Allereerst maken kinderen sprongen, waardoor er bij een latere test hele andere uitslagen kunnen komen. Daarom mag je iq-scores van jongeren maar twee jaar hanteren.
Verder weet ik niet op welke manier jouw testen toentertijd zijn afgenomen. Er bestaan namelijk meerdere testen. Vooral kinderen worden getest op allerlei manieren.
Als ik jouw verhaal lees, denk ik meteen aan een kloof. Sommigen mensen leren vooral verbaal, andere mensen non-verbaal. Ofwel, de ene leert door vooral te luisteren, de andere door de zien of te doen. Indien je je bijvoorbeeld verbaal niet goed kunt uiten, kun je het wel weten, maar niet weergeven.
Dit komt echt veel voor. Zelf heb ik veel ervaring met kinderen. Gelukkig worden kinderen tegenwoordig verbaal en non-verbaal getest. Indien hier dan een kloof tussen zit (discrepantie), wordt tegenwoordig verder onderzocht.
Het ene kind krijgt geen antwoord op papier, maar geeft het je wel mondeling. Een ander kind leert niet door luisteren, maar wel door doen.
Ik zal dadelijk een aantal linken erbij zoeken, waarin meer informatie hierover wordt gegeven.
Kortom, met een iq van 71, is het vrijwel onmogelijk om mavo te doen. Natuurlijk helpt het wel als je iets ouder bent en dan mavo doet. Verder mag een iq uit jouw kinder- en jeugdjaren niet meer als diagnose gebruikt worden.
Reageer gerust.
https://wij-leren.nl/IQ-test-verbaal-performaal.php
http://wijsleren.nl/verbale-iq-en-het-performale-iq/
https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/iq-kloof-verbaal95-performaal65
Lees eens de laatste link. Ouders van jonge kinderen met een kloof. Net als jij!
Toegevoegd op 19 maart 2019 21:13: tekst