Wat maakt het dat je je niet vrij voelt?

Als iemand zich niet vrij voelt kan dat natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als hij/zij in een gevangenis zit.

Maar als je in een eengezinswoning woont met huisje/boompje/beestje en je dan nog niet vrijvoelt? Wat ligt daar dan ten diepste onder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als trefwoorden heb je ook filosofie en psychologie geschreven, dus naast de voorstaande antwoorden:
iemand kan zich ook niet vrij voelen door psychische problemen/ psychische ziektes en/of nare ervaringen in het verleden.
Kort gezegd: als een moeilijk verleden je achtervolgt kan het zijn dat iemand zich nooit vrij voelt, bijvoorbeeld door diepgewortelde angsten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ik zat ook meer in die richting te denken.
Uiteindelijk is een gevoel van vrijheid iets wat je innerlijk wel of niet hebt, hoewel het door omstandigheden kan afzwakken of juist sterker worden.
Maar iemand die in zijn eentje op de hei zit, voldoende geld heeft dat te doen wat hij wil, de liefste partner heeft die hem in alles ondersteund (zelfs als hij in zijn eentje op de hei wil zitten :-) kan zich evengoed onvrij voelen.
Zo ook kan iemand die in de gevangenis zit zich innerlijk vrij voelen. Vrijheidsgevoel is m.i. een innerlijke toestand die eventueel verworven kan worden door inzicht in jezelf te krijgen. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal met je eens!!!
Thanx <3

Andere antwoorden (3)

Dat ze zich aan alle kanten bekeken voelen.
B.v. in een doorzonwoning..ramen voor en achter...zien de mensen die naar binnen kijken alles ... de mensen die er lopen en wat ze aan het doen zijn.
Ook in de tuin met lage schuttingen e.d. kunnen de buren je helemaal volgen en zien/horen alles van je.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat kan hun dus belemmeren in hun doen en laten als ze het gevoel hebben dat iedereen ze kan zien... en dus een onvrij gevoel geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In elke gemeenschap heerst sociale controle (met de bijbehorende roddel). Aan een kant is sociale controle prettig en behoed de gemeenschap voor totale wanorde en willekeur, aan de andere kant kan men de controle als beklemmend ervaren omdat ook veel dingen worden afgekeurd die niet perse schadelijk voor de groep zijn; hierdoor kan men zich in zijn vrijheid belemmerd voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het andere aspect kan ook nog, bijvoorbeeld werkdruk of op een andere manier geen vrije tijd, weinig vrienden of weinig geld om leuke dingen te doen, kunnen dit gevoel ook veroorzaken. Ook kan de sleur een gevoel van gevangenheid geven.