Hoe lang kan men gezond leven zonder te douchen?

In de oertijden deden we het en toen was het zonder keuze maar vaak noodzaak.

Ik vroeg me daarom af hoe lang zou je in theorie kunnen leven zonder te douchen/baden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

In principe net zo lang als nu. Als je je nu af en toe met een zeepachtig plantje zou kunnen wassen bij een redelijk schoon beekje ben je niet slechter af dan wij met onze douche en bad.

Sommige mensen stellen zelfs dat het dagelijks afzepen van ons lichaam onnatuurlijk is en dat we meer weerstand zouden hebben als we dat met mate en zonder chemische producten zouden doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het grote probleem vroeger was dat ze hun behoeften in hetzelfde beekje deden. Dat geeft problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat maakt inderdaad weinig uit. als met nu. en dan zou je ook je hele leven uit de regen moeten blijven.. en dat is iets natuurlijks dus zou je in de regen kunnen gaan staan. en mensen in de oertijd hadden niet zulke kleding zoals nu. als je nu zweet en je hebt een trui of een trui en jas aan dan verdamt het moeilijker. in de oertijd zou je makkelijker ventileren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder douche en bad kan je goed leven in deze moderne tijd. Je kan je altijd nog wassen bij de wasbak.
Levensverwachting wordt daardoor niet minder. Je hebt immers beschikking over vers stromend water en een goede afvoer.

Maar nu stel ik jouw vraag anders.
Hoe lang zijn de levensverwachtingen als iedereen afgesloten wordt van de waterleiding? (in de oertijd had je dit ook niet).
Dat betekend dat je dus geen vers stromend water hebt, dat je verwarming het niet meer doet etc.

Dan zal je denk ik niet ouder worden dan een zwerver.
De meeste zwervers overlijden tussen hun 46e en 49e levensjaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus, voor je antwoord