Onder mijn ene ooglid is de huid wat opgezwollen, hoe kan dat komen en wat is er tegen te doen?

Als ik knipper doet het pijn en je kan echt zien en voelen dat het wat dikker is geworden.
Kan iemand me aub zeggen wat dat is en wat er tegen te doen valt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

ook wel eens gehad...
Water koken, enigszins af laten koelen en met een wattenschijfje of iets dergelijks je oog wrijven richting je neus. Dit een paar keer herhalen vandaag.
Bij mij knapt het dan direct goed op.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk een ontsteking van een talgklier in het ooglid. De medische term is hordeolum, maar in de volksmond wordt het een 'strontje' genoemd. Er ontstaat een (rode) soms pijnlijke zwelling aan de binnen- of buitenzijde van het ooglid, dicht bij de rand van het ooglid. Vaak wordt dit een puistje met een puskopje. Zodra het puistje doorbreekt, is de pijn over.
Wat kun je doen:
Houd een schoon washandje onder de warme kraan, en leg dit een paar keer per dag gedurende vijf tot tien minuten op het ooglid. Wanneer de huid week is, kan het puistje gemakkelijker doorbreken. U mag er niet in knijpen of op drukken.
Als het niet over gaat de huisarts raadplegen, want dan is het mogelijk iets anders.