Waar kan ik zien wat een behandeling in het ziekenhuis kost van bijvoorbeeld een gebroken been, kanker etc?

11 jaar geleden
3.2K
Amadea
11 jaar geleden
Stel je voor dat elk ziekenhuis een soort menukaart op internet had staan, dat je kon uitzoeken waar je het goedkoopst behandeld kunt worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... dan zouden de zorgverzekeraars je verplichten naar de goedkoopste te gaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toch kun je de prijslijsten van ziekenhuizen gewoon op het internet vinden. En nee, je hoeft niet altijd naar de goedkoopste.
Dat hangt af van de contracten die zorgverzekeraars met ziekenhuizen afsluiten.

Antwoorden (4)

Nergens. Alle "voorvallen" zijn er 1 apart met de nodige behandeling en kosten. Ook is dat iets voor de verzekering van je ziektenverzekeraar, afhankelijk "hoe" je verzekerd bent, zal die verzekering dan de kosten betalen of dekken van het geld waarvoor je maandelijks betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker kun je dat wel zien.

Bijna ieder ziekenhuis heeft een prijslijst en/of een tarievenijst en die staan vaak op het internet.

Hier een voorbeeld:
U bent misschien al bekend met de ontwikkeling 'marktwerking in de zorg'. Dat betekent dat zorgverzekeraars afspraken maken met ziekenhuizen welke zorg zij inkopen en voor welke prijs. Voor 70% van de zorg zijn de prijzen vrij onderhandelbaar. Voor het overige zijn landelijk de maximumprijzen vastgesteld. Controleer uw zorgpolis of uw zorgverzekeraar beperkingen heeft in de keuze van uw ziekenhuis. Met de meeste zorgverzekeraars heeft het Catharina Ziekenhuis contracten gesloten over de te leveren zorg. Voor de (kleine) zorgverzekeraars waarmee geen contract is afgesloten of voor niet verzekerde zorg, geldt de prijslijst.

http://www.catharinaziekenhuis.nl/patient/paginas/56-tarieven-dbc-s.html

Die prijslijst kun je openen als PDF.
Maar die is heel ingewikkeld en geeft kolommen voor:
Segment / Zorgproduct / Declaratiecode / Omschrijving Totaalprijs / Kosten ziekenhuis / Honorarium
Dan zie je dat een Hartoperatie/hart-/longtransplantatie
met code 14B266 onder segment A valt en kost:
5.850,31, waarvan ziekenhuis: 4.748,17 en honorarium: 1.102,14

Maar datzelfde onder code 14B267 is 2000 euro duurder.
En jij en ik als leken weten dan echt het verschil niet.

Nu is het zetten van een gebroken been nog wel op te zoeken.
Maar kanker niet.
Want er zijn 100 verschillende soorten kanker.
En ieder persoon met een van die 100 soorten kanker krijgt
een behandeling die geheel persoonlijk op maat is.

Ik weet bijvoorbeeld wel dat mijn man een reeks injecties heeft gehad die thuis werden gezet en die bijna 3000 euro per stuk kostten.
Maar ik weet niet wat al zijn chemo's en specialistenbezoeken en opnamen hebben gekost...........

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat dat niet om een ziekenhuis gaat, bewijst de link van het AMC, die hebben ook een prijslijst.

http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Rechten-en-plichten/Tarieven.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
via je verzekering en google
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is - helaas- erg slecht te overzien voor een leek. Helaas, omdat ik denk dat het geen kwaad zou kunnen als mensen wisten wat een behandeling of opname ongeveer kost.

Wel heeft elk ziekenhuis tarieven- en prijslijsten, maar om PRECIES te weten wat iets kost, zou je een behoorlijk ingewikkelde som moeten maken waarin niet alleen de behandeling / operatie wordt vermeld, maar ook de kosten voor elke foto, elke maaltijd, elke pleister, elk plastic bekertje, elk verbandje, elk pilletje, waskosten voor handdoeken en beddengoed, schoonmaakkosten, honoraria van artsen en verpleegkundigen, elk steriel gaasje, alles, ALLES heeft een prijs. Plus nog de kosten voor verpleging en opname.

Ik weet nog uit de tijd dat mijn oudste dochter geboren werd (en we particulier verzekerd waren dus alle rekeningen eerst thuis kregen) dat een dag couveuse al snel 1200 gulden kostte, PLUS een goeie 50, 60 voor elke luier, elk infuusje, elke sondevoeding, elk flesje alcohol, affijn, de lijst was eindeloos. (Al is een patiëntje van een kilo relatief natuurlijk duurder dan eentje van 100 ;) - zelf 'kostte' ik ' maar' rond de 6, 700 per dag.

Voor één specifieke behandeling is het soms nog wel uit te rekenen, maar een complexe ziekte als kanker, waarvoor vaak meerdere verschillende behandelingen en opnames nodig zijn, wordt een hels karwei - en is natuurlijk ook bij lange na niet voor elke patiënt (of voor elk ziekenhuis !) hetzelfde. Maar zeker is dat je eerder over duizenden dan honderden euro's praat.