hoe kan je op een gezonde manier high worden?

na lang verslaaft te zijn geweest aan harddrugs ben ik al een half jaar clean.ik wil echt niet meer gebruiken,maar soms mis ik t heel erg om high te zijn.ik vroeg me af of ik dat op een gezonde manier kan bereiken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
14 jaar geleden
haha het zou maar zo kunnen derko.
ook hier een voormalig gebruiker :)
ben 10 jaar clean nu.

Het beste antwoord

Als je een langere tijd onder invloed bent geweest van een harddrug , of soms ook bij een activiteit die erg heftig voelt ( seks, gokken , videogames ) dan ben je nog steeds erg verlangend naar die activiteit. Een GV antwoorder beantwoordde destijds dat het minimaal twee jaar duurt voordat je weer "clean " bent van het diepste verlangen om de verslavende activiteit te hervatten. Dan komt de impulscontrole terug ( die impuls die je van je hersenen krijgt om te her- ervaren is dan beter te sturen.
Het blijft dan nog steeds heel erg oppassen maar de grootste kwetsbaarheid voor hervatten van het gebruik is dan over.

Harddrug gebruikers hebben vaak een probleem dat hun dopamine - receptoren minder gevoelig zijn geworden. "Gewone" activiteiten zijn minder snel écht leuk en aantrekkelijk voor hen omdat de dopamine in hun synapsen minder goed wordt ontvangen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Maar na verloop van tijd kun je werkelijk gaan ervaren wat het leven écht waardevol maakt. Als je je kan gaan focussen op lange termijn beloningen van geluk en genieten.

Een paar suggesties zijn al gedaan : met sporten maak je je eigen endorfinen aan en de competitie is spannend ( als je teamsport zou kiezen) .
Een ander optie is gaan geloven ( spiritueel geloven of geloven in een opperwezen) . Het voordeel is dat als je gelooft , het leven minder pijnlijk lijkt , omdat veel dingen die zijn gebeurd op hun plaats vallen en ook betekenis krijgen . Want alle levenservaringen voegen toe aan de uiteindelijke vergiffenis , verlossing of openbaring die je kan ervaren als je gelooft.

Volgens het meest mensvriendelijke geloof ligt er voor ieder die zijn best doet en luistert, het beste klaar voor de toekomst. In welke vorm dat geluk dan zal komen is natuurlijk nog niet te voorspellen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Er schiet mij nog een suggestie binnen . Leer genieten van verhalen , lange verhalen zoals in boeken , of in lange films met plots en verdiepingen . Als je daar van kan genieten dan is het al weer een sprong. Je geniet dan van de emotionele gevoelens die het verhaal opwekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

jazeker, door flink te gaan hardlopen bijvoorbeeld, je hersenen maken dan endorfinen aan.
high is het niet helemaal, maar je komt er dicht bij in de buurt.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wou deze zomer gaan fietsen,denk dat dat ook kan toch...dank je wel voor je antwoord
Ik ben zelf ruim twintig jaar verslaafd geweest en ik heb de ervaring dat je high worden beter uit je hoofd kunt zetten.
Je kunt gebruik beter zien als steeds weer een kick krijgen, en een kick krijgen is wel te realiseren.
M.a.w. Probeer dingen te vinden waar je een kick van krijgt en het wordt allemaal een stuk leuker.
Sport is heel vaak een goede manier om een kick van gebruik te vervangen maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Ikzelf ben drie jaar als vrijwilliger gaan werken bij een stichting voor gehandicapten en daar haalde ik mijn kick uit.
Vroeger in mijn gebruikers tijd probeerde ik te profiteren van mensen en nu probeer ik mensen te helpen. En geloof me, het geeft een kick.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar.
En ik zou bungeejumpen ook graag doen maar ik durf het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goede activiteit om de "thrill" te ervaren is muurklimmen op een klimmuur .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord Jos . Erg eerlijk ook +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben laatst wezen indoor skydiven in Roosendaal WOW Wat een kick!!!! Ik wil nog eens!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk dat je gelijk hebt,t najagen van high willen zijn moet ik denk ik nog afleren en andere kick's zoeken..soms is t zo moeilijk om niet naar die makkelijke snelle manier te grijpen.maar ik weet dat t absoluut waard is om niet te doen.ik heb absoluut veel aan alle tips en adviezen die ik kan krijgen.zeker van iemand die t zelf heeft meegemaakt,dus dank je voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is ook dat het eerste half jaar het zwaarste is dus je hebt al flink wat overwonnen. Veel succes.
Een paar keren flink achter elkaar blazen, totdat je licht in je hoofd wordt.