Wij hebben gisteren voor het eerst schorseneren gegeten, heerlijk, maar nu hebben mijn man en ik ontzettende diarree. Kan dit door schorseneren komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het komt omdat je het nooit eet .als je het vaker eet zal het wel minder worden denk ik! wel heel lekker he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momenteel heerst buikgriep ontzettend. Zou best dat kunnen zijn

Het beste antwoord

Diarree is heel makkelijk te herkennen ;o)

Diarree ontstaat meestal door een darminfectie. Je krijgt geen diarree van het eten van groenten, ook niet van schorseneren.

Er zijn mensen met gevoelige darmen of darmafwijkingen waardoor bepaald voedsel kan zorgen voor darmproblemen (wat iets anders is dan een infectie).

Schorseneren bevat Inuline en dat kan door ons lichaam niet goed worden afgebroken. Sommige bacteriën in de darmen kunnen dat wel en de bijproducten van dat verteringsproces door bacteriën kunnen weer zorgen voor o.a. winderigheid. Als je er gevoelig voor bent.

Een heel gezin dat gevoelig is voor één product is onlogisch. Als het een infectie is dan hoeven de schorseneren niet persé de bron te zijn. Ik ga er vanuit dat je ook andere dingen hebt gegeten en gedronken.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Als het geen infectie is maar te wijten aan darmproblemen i.c.m de daar aanwezige bacterieën dan zou ik verwachten dat je ook problemen hebt met andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan fermenteerbare suikers zoals bonen, kolen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben dus van mening dat diaree niet persé door schorseneren kan komen en dat er een logischere verklaring moet zijn voor het hebben van diaree. Bijvoorbeeld infectie met een virus (bijvoorbeeld buikgriep) of bacterie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, nu weet ze wat diarree is en waardoor het KAN komen... maar niet of dit door de schorseneren komt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je niet Rick. Ik zeg duidelijk dat je geen diarree krijgt van groenten tenzij het besmet is met een bacterie die de darmen infecteert. Ook geef ik aan weke stof er in schorseneren zit die eventueel winderigheid kan veroorzaken (bij sommige mensen) als gevolg van fermentatie en afbraak door darmbacteriën. Tevens geef ik aan dat als er problemen zijn door vergisting van suikers in de darmen dit gezin ook gezamenlijk problemen heeft na het eten van bruine bonen, schorseneren of koolgroenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vraagt of iemand herkent dat je allebei na het voor het eerst eten van een bepaald type voedsel diarree kan krijgen. 1. je krijgt voornamelijk diarree van het eten van bedorven voedsel, dus ook van bedorven groente! 2. winderigheid is heel wat anders dan diarree en dus niet terzake! Van Inuline krijg je geen diarree, het wordt zelfs gebruikt als prebioctum! 3. als er al eerder diarree was opgetreden na het eten van bonen of kolen dan had ze het wel geweten. Iedereen wordt flatulent van bonen en kolen, maar om er diarree van te krijgen zullen er stoute bacteriën op moeten zitten. Kortom, het is geen goed antwoord dus - Ik denk... denk dus! dat de diarree is ontstaan door iets anders dat beiden hebben gegeten... maar dat vraagt ze niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Bedorven groente is besmet met bacteriën. 2. Als je darmen last hebben van fermentatie kan je last krijgen van winderigheid, maar ook van dunnere ontlasting. Is ook nog steeds geen diaree, maar wordt vaak wel als zodanig getypeerd. Vandaar mijn eerste zin : Diaree is best makkelijk te herkennen. 3. Ik wordt niet flatulent van bruine bonen en kolen, wel van suikerpinda's. Dit hangt een beetje van gevoeligheid en darmflora af en is nogal persoonlijk. Inuline is een prebioticum omdat het onveranderd in de darmen aankomt. Dit bevorderd de groei van bacteriën die dit af kunnen breken. Sommige mensen hebben last van de afbraakproducten. Maar bedankt voor je toelichting!

Andere antwoorden (2)

Heb je de schorseneren eerst geschild gewassen en waren ze gaar ? het kan zijn dat jullie magen er even aan moeten wennen, want het is 'nieuw" kijk maar naar mensen die naar het buitenland gaan hoeveel van hen krijgen daar geen diarree van het eten aldaar ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is er een kruisbesmetting opgetreden.
De plank waar je de schorseneren op gesneden heb was misschien niet schoon of was eerder gebruikt met het snijden van vlees.
Wij gaan ook wel makkelijker naar de wc als wij bruine bonen eten of erwtensoep komt natuurlijk ook door de vele vezels die erin zitten.Maar goed diarree lijkt mij eerder door een kruisbesmetting.Beterschap.