Wordt je geleeft door je hormonen?

In hoeverre ben je zelf verantwoordelijk voor je leven? En in hoeverre hebben hormonen invloed op je leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het antwoord op deze vraag kan zowel vanuit een filosofische, psychologische als een biologisch perspectief worden gegeven. Ik zal een biologische benadering proberen.

Hormonen zijn chemische signaalstoffen die een reactie in een cel bewerkstelligen die voor dat hormoon gevoelig is.

Dat begint al bij de embryonale ontwikkeling. De mens is dan op een gegeven moment een klompje van 8 of 16 identieke cellen. De concentratie van specifieke signaalstoffen aan de ene of de andere kant gaan bepalen wat van die cellen de onderkant en wat de bovenkant wordt en wat links en wat rechts is. Hormonen beinvloeden op een gegeven moment ook de geslachtelijke ontwikkeling van het ongeboren kind. Voor een deel zijn dit de hormonen van de moeder, maar ook die van het kind zelf die cellen aanzetten tot ontwikkeling.

In feite zijn er twee systemen die het lichaam besturen. Het zenuwsysteem en het endocryne (hormonale) systeem. Zenuwen hebben uitlopers tot de plek waar zij de reactie moeten geven. Als je je arm wil bewegen lopen er in principe banen vanuit je hoofd naar de armspier.

Het endocriene systeem heeft geen uitlopers. Het geeft simpelweg de signaalstof af aan het bloed en alleen de cellen die gevoelig zijn voor het specifieke hormoon zullen reageren. Dit systeem is niet heel fijngevoelig. Er wordt al snel te veel afgegeven, of te weinig. Je kent dit misschien al er teveel adrenaline wordt afgegeven. Je wordt pas weer rustig als het teveel aan adrenaline is afgebroken. Dat adrenaline is een hormoon en bepaalt voor een gedeelte je gedrag.

Andere bekende hormonen zijn de geslachtshormonen. In de voorgaande reacties werd geschreven dat mannen minder last hebben van hormonen dan vrouwen. Dan heb je het over de vrouwelijke hormonen die bijvoorbeeld voor de menstruatiecyclus zorgen en op latere leeftijd door het uitblijven de menopauze. Maar mannen hebben ook hormonen. Mannen (en vrouwen!) met meer mannelijke hormonen hebben meer zin in sex.

Je merkt doorgaans alleen wat van hormonen als ze de boel ontregelen. Bijvoorbeeld als een bepaald hormoon niet, of teveel wordt gemaakt. Bijvoorbeeld geen insuline (suikerziekte). Maar ook zullen hormonen in het gewone dagelijkse leven van invloed zijn op humeur, emotie en stress. En in die zin dus wel van invloed op je leven, maar ook beïnvloedbaar door jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat je zelf gedeeltelijk verantwoordelijk hebt, en gedeeltelijk je omgevind en hoe je die op je in laat werken (dat ben je dus weer zelf).
Hormonen komen vrij door dingen die in je omgeving gebeuren en waar jij op reageert. Als je je daar niet van bewust bent, dan lijkt het natuurlijk of je hormonen de dienst uitmaken, maar uiteindelijk ben JIJ het die de hormonen (en andere zaken in je lichaam) stuurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, was al bijna bang dat ik niets meer te zeggen zou hebben over mijzelf. ;-)
Als man denk ik dat hormonen minder invloed hebben dan wat bij een vrouw het geval is, maar dat wil niet zeggen dat mijn stemming niet aan ups en downs onderhevig is.
Je wilt wel graag verantwoordelijk voor je daden zijn maar of je dat ook altijd kunt is nog maar de vraag; je kunt uiteindelijk niet meer doen dan je best en verontschuldigingen aanbieden als het toch niet zo is gelopen als je achteraf had gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er bij mannen minder invloed van hormonen is, maar slechts invloed van ANDERE hormonen. Het heeft natuurlijk niet altijd met stemming te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik zat meteen aan stemmingswisselingen te denken en dat zette me op het verkeerde been.
Idd voortplantingsdrift is er o.a. natuurlijk ook zo een die door hormonen wordt beïnvloed en ik moet direct toegeven dat ik heel anders naar vrouwen zou kijken als ik een hormoon als testeron niet had, wat natuurlijk weer niet betekend dat je sociale remmingen buiten spel zet.
Zoek eens op schildklierziekten, of andere hormonale aandoeningen. Deze hormonen kunnen wel degelijk je leven bepalen: bijv. een te traag werkende schildklier betekent vaak depressief, moe, sloom en dik. Andersom betekent het vaak angstig, agressief, hyper en mager.
Als je eenmaal een probleem met je schildklier hebt ervaren, kan je wel zeggen dat deze hormonen wel heeeeel veel invloed op je leven hebben (zo ongeveer op je lichaam, geest, karakter, uiterlijk, je hele doen en laten), en kan je zeggen dat je bij hypo/hyper momenten geleefd werd (of wordt) door je hormonen.

Bij een gezond iemand is dat veel minder zo, dus dan wordt je niet geleeft door je hormonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat niet, maar je laat je gevoel wel opleggen door je hormonen...
De hormonen bepalen je wil... je drives (seksleven) enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hormonen kunnen soms je hele karakter beinvloeden, zowel positief als negetief, zonder dat zelf in de gaten te hebben. Je gaat je soms heel anders gedragen dan je normaal zal doen. Op dat moment kan je spreken dat je geleeft wordt door je hormonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel.
We zijn feitelijk een biochemisch half open dynamisch systeem. We zullen ons aanpassen aan de omgeving. Kijk maar naar de cultuur waarin je opgroeit; die bepaalt grotendeels hoe je gaat leven, wat je normaal vindt, wat je gelooft, hoe je je gedraagt.
Ook op korte termijn pas je je aan aan je omgeving, gedreven door hormonen. Bij gevaar maakt je lichaam hormonen aan waardoor je "meer gas" kunt geven.
Je hersenen kunnen ook traumatische herinneringen blokkeren.
We hebben de illusie dat we ons leven bepalen, maar dit is m.i. slechts door een klein beetje ratio.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op dit moment heb ik het gevoel dat mijn leven totaal wordt bepaald door hormonen... ik heb te doen met ernstige menstruatieproblemen, die geen andere oorzaak lijken te hebben dan een hormonale...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwenmantel thee al eens geprobeert?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ed en helaas... ook dat biedt geen soelaas...