Constant woorden in hoofd herhalen. Wat is het?

Hallo iedereen!

Zoals de titel al zegt, heb ik last van woorden die ik constant in mijn hoofd herhaal.
Ik heb nu al ruim drie maanden last van dit verschijnsel.
Ik dacht dat het wel over zou gaan, maar niets is minder waar.
Ik vraag me af wat dit is en hoe ik het kwijt kan raken?
Ik begin er zo langzamerhand gek van te worden.
Ik heb dit overigens niet als ik echt afgeleid ben.
Ik heb het altijd als ik de ruimte heb om te denken, en dat doe ik vaak.
Aangezien die woorden met mijn denken te maken hebben, denk ik dat ik dit zelf kan beïnvloeden, maar ik heb geen idee hoe. Of denken jullie dat het een complexer probleem is?

Ik hoor graag van jullie!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ocd, adhd, autisme. Het heeft met allemaal wel rakingsvlakken, of je herhaalt "gewoon" woorden zonder dat er een aandoening bij hoort. tips:
-meditatie
-magnesium(citraat) kan het wat rustiger maken in je hoofd.

Antwoorden (2)

Heb je enig idee WAAROM je het doet ? Dat kan namelijk wel belangrijk zijn. Is het echt je hersens die zich een beetje "vervelen" en spelletjes met je gaan doen, of is het een soort ritueel aan het worden ? En zijn er specifieke omstandigheden aan te wijzen wanneer het gebeurt ?

Het lijkt een beetje een soort van (beginnende) dwanggedachten te kunnen zijn, en an sich is dat in de puberteit / adolescentie en zeker als je veel stress hebt niet meteen iets om je heel erg zorgen over te maken, maar je moet het wel in de gaten houden.

De oplossing heb je ook voor een deel zelf in de hand ; afleiding zoeken als je merkt dat het de kop op steekt.

En met ALLES wat je mankeert en wat je stoort, kun je natuurlijk altijd bij de huisarts terecht. Zelfs als het niks is of je denkt dat het niks is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die woorden herhalen zich eigenlijk zonder reden. Ik heb het vooral als ik onder de douche sta, als ik aan het fietsen ben, moet gaan slapen en soms gewoon even 'tussendoor'.
Ik wilde er eerst nog niet naar de huisarts mee gaan, omdat ik het eerst zelf wil proberen op te lossen. Maar aangezien ik er toch naartoe moet, kan ik dat wel aanspreken. Bedankt voor je reactie.
Palilalie of palilalia is een begrip uit de psychologie en psychiatrie. Het is het dwangmatig herhalen van eigen woorden of zinnen of delen daarvan.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Ik heb het even gegoogeld en er is enorm weinig over te vinden helaas.