Mijn lendewervel 5 is versleten,op die plek heb ik veel pijn,zowel overdag en s'nachts.Valt hier wat aan te doen?

Toegevoegd na 1 uur:
En nog een vraag erbij,waarom doet dit eigenlijk zo pijn?I.i.g alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit doet pijn omdat de tussenwervel er tussen uit is. Het smeermiddel van der wervel is weg. Pas na een jaar of drie is wervel 4 met 5 weer versteend dan gaat het vanzelf minder pijn doen. In die tussentijd is het alsof iemand een mes erin heeft gezet. Zit er een dc pijnpoli in je buurt daar wordt je geweldig geholpen.

Het beste antwoord

Als je behandeld arts hier niets voor heeft voorgeschreven of het helpt niet, dan kun je vragen of die een afspraak voor je maakt bij de pijnpoli, daar zijn ze gespecialiseerd in het oplossen van pijnklachten.

Toegevoegd na 1 uur:
De pijn wordt in de meeste gevallen veroorzaakt, doordat de wervels tegen elkaar aan schuren, er zit geen bescherming meer tussen en de banden verslappen, waardoor de wervel alle kanten op kan, waardoor ze ook als het ware in elkaar kunnen haken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Crea!

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk ben je het niet eens met alternatieve geneeswijzen, maar ik raad aan om langs te gaan bij een osteopath. Deze kan vaak meer genezen dan een fysiotherapeut en zoekt de bron van de pijn in het hele lichaam, in plaats van alleen te kijken naar de plek die pijn doet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ditzelfde doet een oefentherapeut ook
Dit gebeurt wel vaker, vaak als mensen wat ouder worden.
Botten bestaan namelijk grotendeels uit kalk en lijmstof. Lijmstof zorgt dat het bot zachter is, kalk harder. In de botten van kinderen en met name jonge baby's zit veel meer lijmstof, en zijn dus zachter. Vandaar dat je nooit een baby bij zijn achterhoofd mag vasthouden, dit is nog heel 'zacht'. Naarmate je ouder wordt, wordt de verhouding kalk en lijmstof anders: meer kalk, minder lijmstof.

Je hebt twee soorten botten: been en kraakbeen. Kraakbeen bevat meer lijmstof in verhouding, been meer kalk. Kraakbeen is dus zachter. Je kan je wel voorstellen dat als gewoon been ander gewoon been direct raakt, het zou schuren en door eventuele beknelde zenuwen ontzettend pijn zou gaan doen. Hierdoor zit bij bijna alle gewrichten een stukje kraakbeen tussen de stukken been. Ook bij de wervelkolom (oftewel ruggegraat) is dit het geval, er zit steeds tussen twee wervels van been een tussenwervelschijf van kraakbeen, ook wel kraakbeenschijf genoemd (zie afbeelding). Bij sommigen, vaak ouderen, verslijt dat kraakbeen en komen de wervels op elkaar wat een verschrikkelijke pijn doet.

Kortom, dit is dus bij jouw lendewervels heel waarschijnlijk het geval. Een ostheopaat (al eerder genoemd in antwoord) kan inderdaad goed helpen, maar een fysiotherapeut absoluut ook. Erg belangrijk is ook het werken aan je houding: dit kan bij een fysiotherapeut maar ook bij een speciale therapie: Alexander-therapie. Google maar eens, dit zit in vele plaatsen.

Beterschap & ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meer verzadigd vet van goeie kwaliteit eten:
Vooral kokosolie en dierlijk vet als in vlees, roomboter, boerenkaas en als het even kan rauwe zuivel.
Dat smeert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is bewezen dat van al deze symptomen de spieren de oorzaak zijn (80% ervan). Er bestaat een therapie die doeltreffender is dan wat dan ook, ook omdat je het zelf leert te doen. Dat heet triggerpoint therapie. Kijk eens op google en lees wat zijn de reacties van gewone mensen met klachten zoals jij hebt. Je zult versteld staan. Als jij te weten krijgt van een triggerpoint behandelaar, waar de punten zijn, die je moet masseren als je 'snachts wakker wordt van de pijn, kan je meteen na korte massage lekker in slaap vallen. Totdat je binnen enkele weken (hangt natuurlijk nog van je levenswijze, dus voeding, of of je alcohol drinkt, of rookt) van je pijn helemaal verlost wordt. Dus van je verzuring, die de triggerpoints in de stand houdt, of ,,,of je klacht telkens weer terugkomt.
De resterende 20% hoort bij de artsen. En niet anders om. Ja, zo is dat.