Kan netelroos herpes veroorzaken?

En dan bedoel ik herpes zoster (gordelroos) of herpes genitalis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5K
Amadea
13 jaar geleden
Nee, er wordt gevraagd of er verband is tussen netelroos en gordelroos.

Antwoorden (3)

Nee, het zijn 2 verschillende virussen. Herpes genitalis kan je wel op verschillende plekken krijgen en gordelroos ook, maar het lijft ieder een ander virus, wel verwant, maar niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netelroos is een allergische huiduitslag. Verschillende stoffen, waarvan histamine de belangrijkste is, veroorzaken jeuk. Je lichaam reageert ermee op bijvoorbeeld een brandnetel of een insectensteek, en herstelt daar veelal vanzelf van.
Dat staat volkomen los van herpesinfecties, veroorzaakt door een virus. Besmetting vindt voornamelijk plaats door direct contact met het virus.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Waaruit zou blijken dat ik dat denk? Een minduim is niet terecht, want de informatie die ik geef is correct...
Nee totaal niet, want dat virus is al altijd aanwezig geweest in je lichaam. Dus het Varicella zoster virus veroorzaakt de kinderziekte waterpokken (ook wel windpokken of wijnpokken genoemd). De meeste mensen krijgen tijdens hun kindertijd deze aandoening om er dan immuniteit tegen op te bouwen. Het virus verdwijnt echter niet helemaal uit het lichaam: het blijft latent (=slapend) aanwezig in de spinale ganglia: de zenuwknopen rond het ruggenmerg.

Het virus kan tientallen jaren later plots terug actief worden, vaak door een vermindering van de immuniteit van de patiënt. De ziekte die hieruit ontstaan noemt men gordelroos, zona of herpes zoster. Net als bij waterpokken worden bij zona blaasjes op de huid gevormd. De blaasjes treden enkel op ter hoogte van één dermatoom: het deel van de huid dat door eenzelfde zenuw wordt geïnnerveerd.

Dus indien je dit krijgt wil dit meestal zeggen dat je immuun even wat laag staat zodat het virus die al 10 jaar of meer in je lichaam zit toeslaat dus dit is een overblijfsel van de waterpokken die je als kind hebt gehad. Normaal krijgt je dit 1 keer en daarna niet meer, behalve mensen die bijvoorbeeld een beenmergtransplantatie hebben gehad krijgen dit meestal nog 1 keer, omdat het lichaam deze virus dan ook niet meer herkent.

Indien je deze toch nog eens krijgt dus een 2 de keer raad ik je aan om ene bloedcontrole te laten uitvoeren want dan is er iets mis met je immuunsysteem en kan je dus laten controleren op witte bloedcellen en antistoffen.

Hopelijk heb ik duidelijke uitleg gegeven indien nog vragen stel ze gerust

Groeten Ritchie