De tweede/derde dag van mijn menstruatie ben ik met de pil begonnen. Kan je de negende dag zonder verscheen middelen zwanger worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bescherm middelen*
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wacht effe...heb net tien minuten op een antwoord zitten tikken en toen was de vraag ineens weg. Dus even kijken of hij blijven mag, dan begin ik misschien opnieuw.....
Ritsuka
9 jaar geleden
had je hiervoor ook al de pil of ben je echt voor het eerst begonnen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou geen risico nemen. Zwanger zijn is geen verkoudheid die weer over gaat, maar een nieuw leven dat je weg moet halen of groot zien te krijgen

Antwoorden (2)

Normaal gesproken begin je weer met de pil slikken als de stopweek voorbij is. Dus zeven dagen.
Eerder beginnen met de pil zorgt er niet voor dat je minder beschermt bent dan wanneer je op de juiste tijd begint.
Dus als jij gewoon braaf elke dag op dezelfde tijd een pil hebt genomen ben je gewoon net zo beschermt als anders.
Bedenk wel dat de pil nooit voor 100% beschermt. Ook eventuele andere medicijnen die je slikt kunnen invloed hebben op de werkzaamheid van de pil.
En als je ziek bent (diarree of overgeven) dan kan dit er voor zorgen dat de werkzame stoffen van de pil niet voldoende zijn opgenomen door je lichaam.
Let dus altijd goed op je lichaam.
Bij twijfel of je voldoende beschermt bent of niet altijd een condoom gebruiken (of geen seks hebben natuurlijk :P)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In jouw antwoord ga je er (denk ik terecht) van uit dat ze vóór deze strip ook al de pil slikte. Maar als dit de eerste keer is dat ze aan de pil gaat is het antwoord niet meer correct.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit was inderdaad de eerste keer dat ik de pil slikte! Ik had ook Eem keer ergens gelezen dat je dan pas na zeven dagen veilig bent (als je midden in je menstruatie begint met slikken) bedankt voor de reacties!
Wanneer je met de pil begint na de eerste dag van je menstruatie (ook als het de allereerste strip is) ben je meteen beschermd tegen zwangerschap, en is dus geen aanvullend voorbehoedsmiddel nodig.

De reden dat ze vaak adviseren om de vijfde dag te beginnen, is omdat je menstruatiepatroon dan niet verstoort raakt ; de onttrekkingsbloeding van de pil begint na de laatste pil na een dag of twee (in je " stopweek") en de zevende dag begin je met de nieuwe strip, dus dan zit je in dat zelfde ' ritme' . Zolang je echter met je eerste strip begint in de week / tien dagen rondom je menstruatie, is hij vanaf de eerste dag veilig.

Wellicht is het een goed idee de bijsluiter van de pil eens goed door te lezen, en ook eventueel ander informatiemateriaal dat de arts die hem heeft voorgeschreven je zou moeten hebben gegeven (anders nog even naar vragen). Ook op Internet echter is zo ongeveer alles te vinden wat je moet weten. MOET weten ; over de werking van de pil, de werking van je lichaam, en met welke dingen je rekening moet houden. Het is serieus voorbehoedsmiddel, dat op de juiste manier gebruikt moet worden.

Natuurlijk is geen enkel voorbehoedsmiddel -behoudens onthouding - 100 % veilig, maar de veiligheid neemt wel nadrukkelijk af naarmate je slordiger met het middel omgaat en niet weet waar de valkuilen zitten. Alleen al daarom is het belangrijk je even goed in te lezen op deze belangrijke beslissing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar ik heb nooit ergens gelezen dat je de vijfde dag moet beginnen. Lees altijd de eerste dag, en dat hij dan direct veilig is. Als je na 5 dagen pas begint moet je de eerste week/twee weken aanvullende bescherming gebruiken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn informatie zal niet de meest recente zijn, maar daar wordt gesproken van 'de eerste tot vijfde dag van de menstruatie' . Een week zou ik zeker niet wachten. Maar zelfs daar zit nog een veiligheidsmarge in. Je MOET niet beginnen op de vijfde dag hoor, eerder mag ook. Maar weer niet gek veel meer dan 5 dagen voor de verwachte menstruatie, en je cyclus zal dan de eerste tijd wel een beetje een zootje zijn. Voor veel vrouwen is hun cyclus hun belangrijkste houvast.