hoe word ik minder zenuwachtig?

vaak als ik bijvoorbeeld voor in de klas gestaan voor een presentatie ga ik na een paar minuten over mijn hele lichaam trillen, hoe kan ik dit verminderen? ik heb volgende week vrijdag een verslag dat ik voor in de kla moet oplezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebeurd dit ook op andere momenten bv bij een 1 op 1 gesprek,als je een "gewoon" gesprek hebt in een groep of echt alleen als je moet presteren/ jezelf bewijzen voor een groep mensen?

Antwoorden (7)

Een goede voorbereiding zal je uiteindelijk sterker in je schoenen laten staan. Dan weet je waar je over spreekt en zal dan ook meer zelfvertrouwen hebben. Alles instuderen dus en je "toespraak" goed voorbereiden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeft niet altijd zo te zijn, ik werd altijd juist nerveus als ik mijn stuk goed ingestudeerd had. Als ik gewoon wat kon improviseren ging het veel beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrijf het ingestudeerde anders op, zo raak je de draad niet kwijt ;) Stap 1, stap 2, stap 3 enz enz. Maak het jezelf makkelijk dus... ;)
Allereerst, iedereen is zenuwachtig als die voor een groep iets gaat vertellen. Zelfs als het je dagelijkse beroep is, heb je gezonde spanning.

- Minder zenuwachtig worden kan door te realiseren dat jou werk "goed" is. Dus geen zorgen maken over wat je vertelt, je staat immers achter je verhaal, toch!!

- Verder, JIJ staat er, de rest zit 'veilig' te luisteren.
En onthoudt: Kritiek leveren is altijd makkelijk.

- Niet teveel nadenken dat je voor een groep staat.

- Mijn eigen ervaring, vlak voor je begint, babbel kort met iemand over iets doms. Niet te veel focussen op je verslag dat je moet voorlezen.

- Tot slot, als je echt helemaal je zenuwen opspelen tijdens het voorlezen, kijk dan naar een centraal punt in de zaal. Kijk vooral niet naar je publiek/klasgenoten.

Komt vast wel goed, veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat probleem ook alleen gaat mij been dan trillen meestal om dat niet te krijgen haal ik rustig adem en zoals anderen al zeggen Goed Instuderen zodat niemand je van de wijs kan brengen bijvoorbeeld als ze vragen of kritiek gaan leveren. Weet waar je over praat zodat je zekerder bent. En vooral kijk altijd glibaal en ga nooit naar 1 persoon kijken want of die gaat grappen maken of je gaat lachen en dan kan je het wel vergeten. (spreek uit ervaring)
Voor de rest veel succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had ook altijd last hiervan, ook bij examens enz., totdat mijn tante me adviseerde om valdispert te proberen. Dit is een natuurlijke rustgever en helpt heel goed, de laatste keer toen ik een vergadering moest voorzitten, heb ik er nog profijt van gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je aandacht naar iets anders gaan.Bv door je tenen te wiebelen.Dan ben je niet meer gefocust op je zenuwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het viel me op dat je schreef dat je zenuwachtigheid pas na een paar minuten begon met trillen etc.

Dat wijkt af van plankenkoost.

Het zou kunnen zijn dat je een paniekaanval hebt, gebeurt je dat vaak dan zou het een paniek stoornis kunnen zijn.

Huisartsen schrijven dan nog wel eens betablokkers voor zoals propranolol.

Paniekstoornissen zijn wat lastiger te handelen als gewoon angst.

Zelf ben ik nog altijd voor lezingen voor grote groepen wat nerveus maar dat is verdwenen zodra ik de eerste woorden gezegd heb.

Van anderen heb ik begrepen dat dat typisch is voor planken koorts.

Dichtslaan tijdens de presentatie (men noemt dat wel eens een mickey Mouse) is vaak een paniekaanval en als je dat echt hindert in je functioneren raad ik professionele hulp aan.

Middelen tegen paniekaanvallen (meestal benzodiazepinen)
hebben veel nare bijwerkingen en je mag daarmee niet autorijden etc.

Ga toch maar eens met een professional praten, een angstcoach op school, de huisarts of psycholoog.

Deze kan je dan doorsturen naar de in jouw geval juiste hulp en/of medicatie voorschrijven(arts)

Als het een angst of paniekstoornis is kun je veel baat hebben in de toekomst het nu aan te pakken, het is niet ondenkbaar dat je ook proefwerken ed. verknoeit als je er niets aan doet.

Het is NIET mijn bedoeling om je bang te maken maar ik denk dat je dit niet moet bagatelliseren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Deze raad is bedoeld als je met de andere (GOEDE!!) antwoorden er niet uit komt.
Ik ga echter geen andere antwoorden herhalen , vandaar dat ik op het specifieke feit in ga dat je reactie pas na het beginnen voor de dag komt.
IS het gewone angst dan hoef je niet met een kanon op een mug te schieten maar blijkt het een beer te zijn dan voldoet lichter geschut wellicht niet.

Ook angst die met relativeren niet weg te krijgen is EN je functioneren belemmert moet je fors aanpakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
probeer ergens tegen aan te leunen om jezelf in een relaxte houding te krijgen, leun bijv: voor over tegen het bureau van de meest of leerling met je handen op het bureau en gestrekte armen zodat je ook gelijk een dominante houding aan neemt, kijk dan naar de achterste rijen van de klas zodat de voorste rij(en) tegen je opkijken.

zittend achter een bureau is een zwakke positie(houd dit in gedachte) dus spreek luid en duidelijk, druk ze als et ware verbaal onder hun bureautjes.

En als je moeite hebt met teksten oplezen kijk globaal naar wat er staat en improviseer, het is tenslotte jouw presentatie wat betekend dat de klas toch niet weet wat jij geschreven hebt (improviseer niet te veel anders kost het je punten).

Oh en probeer een beetje te lachen.