Klopt het dat sommige mensen met schizofrenie erg veel drinken (water)? Zo ja, waaraan ligt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zou kunnen is dat als je angstig bent of word dan is een eerste reactie van je lichaam dat je een droge mond krijgt
Ook veel medicijnen voor psychische stoornissen veroorzaken een droge mond

Het beste antwoord

Ja, dit klopt. Vermoedelijk is de oorzaak een met schizofrenie samenhangende afwijking van de natriumhuishouding, welke laatste vanuit de hersenen aangestuurd wordt. Aan de ene kant kan er dus bij psychiatrische patiënten een verminderde capaciteit voor het verwerken van grotere hoeveelheden water bestaan en aan de andere kant hebben zij soms juist vaak veel dorst waardoor ze gemakkelijk boven de grens van wat hun lichaam nog aan kan, dreigen te geraken. Waarom mensen met schizofrenie juist soms zo’n grote dorst hebben is nog niet precies bekend. Het verschijnsel van overmatige dorst hebben komt bij meer ziektebeelden voor, onder andere bij diabetes. De algemene medische term hiervoor is polydipsie.