Wat is er nou wettelijk wél en wat niet verplicht bij vermelding bij allergiën?

Zoals 'plantaardige oliën': moet er dan verplicht op de verpakking staan dat het bijv. gaat om arachide-olie of notenolie?

En moet er wel verplicht op staan dat er sporen in kunnen zitten (volgens mij hoeft het er niet op te staan als het in een fabriek/productieruimte is geproduceerd waar ook noten/pinda's worden verwerkt... maar dat is toch anders)?

Ik zit al een tijdje te zoeken op sites, maar kan het niet zo goed vinden. De ene site zegt dat je alles moet vermijden waar al plantaardige olie op staat, en de andere site zegt weer wat anders.

En hoe komt het dat zoveel mensen denken dat een allergische reactie volkomen psychologisch is? Ik heb nl. al meerdere malen een allergische reactie gehad, en nooit wist ik dat er iets van noten in zat / in kon zitten (meerdere malen was ik ook een baby, peuter... dus weinig besef). Het is nogal vervelend dat veel mensen het denken: hoe kan je dit aan hun verstand brengen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bijgevoegde link geeft veel informatie.(Copyright)

Allergene ingrediënten en producten die
ten gevolge van de richtlijn 2003/89/EG op het etiket
van voedingsmiddelen moeten worden vermeld.
• glutenbevattende granen (tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut of de hybride soorten daarvan) en producten op basis van glutenbevattende granen;
• schaaldieren en producten op basis van schaaldieren;
• eieren en producten op basis van eieren;
• vis en producten op basis van vis;
• aardnoten en producten op basis van aardnoten;
• soja en producten op basis van soja;
• melk en producten op basis van melk (inclusief lactose);
• schaalvruchten (amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten,
pecannoten, paranoten, pistachenoten, macadamianoten) en producten op basis van schaalvruchten;
• selderij en producten op basis van selderij;
• mosterd en producten op basis van mosterd;
• sesamzaad en producten op basis van sesamzaad;
• zwaveldioxide en sulfieten in concentraties van meer dan 10 mg/kg of 10 mg/l uitgedrukt als SO2.

Op het etiket mogen sommige ingrediënten met hun groepsnaam worden vermeld, bijvoorbeeld plantaardige olie. Deze olie kan dan afkomstig zijn van maïs maar ook van aardnoot, soja of noten en kan problemen geven bij mensen die allergisch zijn voor aardnoot, soja of noten. Een geraffineerde olie is vrij van eiwitten en geeft in principe geen allergische reacties.
Bovengenoemde uitzonderingsregels werden destijds toegelaten om de ingrediëntenlijst niet nodeloos lang en complex te maken. Men ging ervan uit dat iedereen de ingrediënten van producten zoals worst, confituur en dergelijke kent. Het aanbod aan voedingsmiddelen is de laatste decennia echter zo ruim en divers geworden dat deze redenering niet langer stand houdt. De Europese Commissie verbond er zich in het Witboek toe de richtlijn 2000/13/EG op diverse punten aan te passen. Met de richtlijn 2003/89/EG tracht de Commissie nu een antwoord te bieden op de vraag naar meer en betere informatie (zie kadertekst) (7). Deze richtlijn wordt eind 2004 van kracht.

Als je allergieen hebt, zit het echt niet tussen je oren,als je dit gewoon bekend maakt en vraagt of men er rekening mee wil houden,zal men dit wel respecteren.Het zou goed zijn,als je zelf aanwijzingen geeft,wat je niet verdraagt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vraagt "Wat is wettelijk verplicht bij allergiën". Taalkunding is het juiste antwoord: de letter E. Het is namelijk allergieën.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
excuses dan, maar wat heb ik nou aan dit antwoord?!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet zo veel, maar ik heb een tijdje geleden een discussie gevoerd op deze website over spelfouten. Toen werd geopperd om elkaar erop te wijzen als in de vraag een fout staat, omdat men van mening was dat het ondoenlijk is om zowel vragen als antwoorden te controleren op spelling. In dit geval zag ik een grappige kans om de vraag te beantwoorden met iets wat (taal)wettelijk verplicht is. Vandaar.
sinds 25-11-2005 is er een nieuwe etikette verplichte vermelding allergenen dus kijk op deze link misschien help het je verder
succes