Hoe word ik 's ochtends uitgeruster wakker?

Ik droom zo veel en druk 's nachts, dat ik 's ochtends hartstikke moe wakker word. Ik ga op tijd naar bed (meestal tussen 22.00-22.45 uur), lees nog even een tijdschrift voor het slapen, drink geen tot amper alcohol en val binnen 5 minuten in slaap. Ook het raam staat open voor frisse lucht en ik heb een zuurstofrijke plant op de kamer gezet. Iemand nog tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je veel stress/drukke dagen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja, probeer ook alle ballen op te houden en heb een drukke baan. Sport wel twee keer in de week en probeer zoveel mogelijk vrije tijd voor mezelf in te plannen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb dat zekf, als ik drukke/stressvolle dag heb, ben ik 's nachts ook druk (praten, schoppen, slaan en lachen in mijn slaap)

Het beste antwoord

Dromen is vaak het verwerken van de activiteiten van overdag. Meestal zie je geen link tussen hetgeen wat je droomt en hetgeen je overdag doet, maar bewezen is dat men vaker droomt bij een drukke stressvolle baan/levensstijl, dan bij een rustige levensstijl.

Heel goed dat je al bepaalde dingen hebt ingebouwd voor jezelf. Het lezen van een tijdschrift is eigenlijk niet goed, want je dwingt je hersenen extra informatie op te nemen, terwijl je juist tot rust moet komen, hetzelfde geldt voor 's avonds tv kijken.

Om je hoofd leeg te maken van de activiteiten overdag hadden wij op het werk een methode die bij vele clienten fantastisch werkte.
Als je op bed ligt (tanden gepoetst, etc) vertel je jezelf wat je allemaal gedaan hebt en wat je ervan vond. (dit kan heel kort, maar op die manier geven je hersenen het een plekje). Maar......je verteld je verhaal achterstevoren. Je begint dus bij het einde van de dag, en eindigt je verhaal bij het opstaan.
Op die manier dwing je je hersenen na te denken en wordt de informatie makkelijker verwerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel interessant! Ik heb dit afgelopen nacht geprobeerd en ik moet zeggen: wat maak ik veel mee op een dag! Het lijkt wel of ik een half uur nodig had om m'n dag 'kort' door te nemen van achter naar voren. Niet gek dus dat ik zo druk slaap. En inderdaad; ik droom de gekste dingen.
Hoe dan ook: ik zal vast gedroomd hebben vanacht, maar ik kan het me niet herinneren! En zo word je een stuk rustiger wakker.
Dit ga ik zeker meerdere avonden proberen en hopen dat hiermee het 'probleem' opgelost is.
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan hoor, kleine moeite.
Fijn dat het werkte, hopelijk blijft dat ook zo.
Het is het proberen waard, zonder medicijnen dingen oplossen is altijd beter dan met.

Andere antwoorden (6)

Ik had dit ook. ook had ik moeite met inslapen. toen ben ik melatonine gaan pakken. die zijn gewoon verkrijgbaar bij het kruidvat, en het is een lichaamseigen stof. sinds ik die tabletten pak slaap ik veel eerder, en ook veel rustiger.
en wordt ik ook uitgeruster wakker.
Is in ieder geval het proberen waard :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vertelt hoe laat je naar bed gaat, maar niet hoe laat je op staat. De meeste mensen hebben wel uurtje of 8 slaap nodig. Jij misschien wel meer. Zorg in ieder geval dat je aan genoeg slaapuren komt!

Probeer eens een snee brood te eten of schaaltje yoghurt voor je naar bed gaat. Mensen bij wie de suikerspiegel soms schommelt kunnen ook vaak moe wakker worden.

Aangezien je veel droomt, heb je misschien te veel te verwerken voordat je gaat slapen. Misschien is een dagboek een idee, zodat je voor het slapen alles van je af schrijft? Of ga een rondje buiten lopen vlak voor je gaat slapen. Kun je alles even lekker los laten! Of als je dat liever niet doet even met hoofd uit het raam hangen en naar de rust van de avond buiten kijken.. Ontspanningsoefeningen kun je vast ook wel uitproberen. Op internet staan er zat!

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M'n wekker gaat doorgaans om 06.50 uur en om 07.00 uur sta ik op. Genoeg uren geslapen dus lijkt me zo.
Na het sporten ben ik ook even alles kwijt, maar droom toch nog altijd druk. Maar ik heb inderdaad ook vaker ademhalingsoefeningen gedaan, maar dat had niet het gewenste effect qua dromen (viel wel als een blok in slaap).
Hoi Catoo,
Ik dacht dit vroeger ook te hebben en mijn dromen zijn nog steeds zeer heftig echter is na een gang na de huisarts mijn slaap onderzocht in het ziekenhuis op de slaappoli (kan via een thuisonderzoek).
Bij zo'n onderzoek krijg je zeer veel sensoren opgeplakt en kan men van je slaap alles meten. (adempauzes(apneu) of je zuurstoftekort hebt, op welke zij je ligt, of je droomt en zo ja hoe heftig)

Ik kwam hier terecht doordat mijn vriendin ook adempauzes bij mij constateerde terwijl ik sliep.
Onderzoek in het ziekenhuis heeft toen uitgewezen dat de adempauzes de veroorzaker waren voor mijn vermoeidheid.

Ik raad je daarom aan om ermee naar je huisarts te gaan en dit te laten onderzoeken door een doorverwijzing.

Slaapproblemen zijn zeer ingewikkeld en er is daarom niet 1 oplossing voor te bedenken.
Je dromen hoeven niet de oorzaak te zijn, het kan ook te maken hebben met je longen, kaakligging, overgewicht, rusteloze benen of honderden andere oorzaken in de hersenen.

Wanneer je hier meer over wil weten kan je rechtstreeks contact met mij opnemen. Als je omgeving kan vertellen dat je snurkt is dit ook een mogelijke oorzaak en is het erg belangrijk hier iets mee te doen.
Gevolgen op lange termijn van slaap met zuurstofgebrek kunnen zijn:
• Hoge bloeddruk
• Hartritmestoornissen
• Slaperigheid gedurende de dag
• Zeer luid en zwaar snurken
• Concentratie stoornissen
• Prikkelbaar, nervositeit
• Hoofdpijn
• Geheugenverlies, vergeetachtigheid
• Depressies
• Seksuele problemen, impotentie
• Angstgevoelens
• Duizeligheid
• Nachtzweten
• Nycturie ('s nachts vaak urineren)
• Nachtmerries

Ik dacht het niet te hebben maar schrok van de uitkomst.
Bijgevoegde link is naar een specialistische kliniek maar ik ben ook prima behandeld bij het ziekenhuis bij mij in de buurt.

Mocht je het niet hebben dan is het ook goed om onderzocht te hebben wat dit weer kan uitsluiten.

Ik ben geen arts maar spreek uit eigen ervaring. Het belangrijkste wat ik jouw aanraad is om dit goed te laten onderzoeken voordat het aantal symptonen zich kan uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke reactie. Persoonlijk denk ik dat het inderdaad meer te maken heeft met het verwerken van de belevenissen van die dag. De oefening van Iljachiena heeft me goed geholpen en hopelijk is het daarmee opgelost bij dagelijks 'gebruik'. Zo niet, dan kan ik nog altijd jouw tip gebruiken.
Op ademhalingspauzes e.d. heeft m'n vriend me nog niet betrapt.
Op dit moment is een van de belangrijkste oorzaken van slecht slapen een overprikkeling van de hersenen door hoogfrequente straling (Wifi, Gsm, Dect, Umts). Trek de stekker eruit (of vervang de apparaten) en je slaapt direct beter.

Deze bronnen zorgen namelijk voor een enorme afname (tot 80%) van melatonine, wat je o.a. nodig hebt voor een goede nachtrust.

Bij twijfel of je buren misschien apparatuur achter de muur van je slaapkamer hebben kun je eenvoudig een stralingsmeter huren. Vriendelijke groet, slaap zacht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi,
het kan zijn dat je REM-slaap verstoord is omdat je een slaap-apneu doet, dat had ik namelijk zelf. Snurken is bijvoorbeeld een serieus teken aan de wand.
Wanneer je een slaap-apneu zou doen, kan dat echter jaren heel onopvallend sluimeren, je kan dan veel slapen en toch steeds vermoeid wakker worden.
Ook andere aandoeningen kunnen soms zorgen dat je ondanks genoeg slaap'uren' toch vermoeid blijft. Ik raad je aan om bij ernstige problemen een slaap-onderzoek te laten doen in een ziekenhuis, je huisarts kan ej perfect doorverwijzen. Daar moet ej dan een nachtje slapen met allerlei apparatuur (EEG, hartslagmeter, etc) en kan bepaald worden of er een medische aandoening is die zorgt dat je slaapkwaliteit minder goed is. En gelukkig kan men er dan bijna altidj iets aan doen, is dus zeker de moeite!
Mvg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ten eerste heel belangrijk is voor een goede nachtrust, is een goed kussen en matras! Als je je lichaam kunt ontspannen, lig je minder te draaien en slaap je rustiger. Begin bij de basis zou ik zo zeggen, als dat goed is, kan je verder met bovenstaande tips!