Wanneer kan je van iemand spreken dat hij 'de advocaat van de duivel' is?

Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

De advocaat van de duivel is iemand, die ter wille van de discussie, met zijn argumenten de tegenpartij vertegenwoordigt, zonder zelf tot die tegenpartij te behoren.

Toegevoegd na 2 minuten:
De term komt uit de rooms-katholieke kerk. De advocaat van de duivel (Latijn: Advocatus Diaboli) is in het proces van heiligverklaring een door de rooms-katholieke kerk aangestelde persoon die argumenten verzamelt en voordraagt tegen de voorgenomen heiligverklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Had dit officieel niet iets met de kerk te maken? Met de benoeming van de Paus ofzo?
Dat is als iemand ter wille van de discussie de argumenten van de tegenstander verdedigt, hij hoeft het er niet mee eens te zijn, met die tegenstander dus, maar laat de andere kant van het verhaal horen.
Ander kan er geen discussie ontstaan
anneliez
12 jaar geleden
Geloof het of geloof het niet maar er huist op het plein van St.Pieter te Vaticaanstad wel degelijk een pand waarin de atvocaat van de duivel zitting houdt. Zijn pij = zwart en neemt aan veel Curievergaderingen deel.
Qua vraagstelling denk ik dan ook dat het een zwartgeklede figuur zou moeten zijn die de zaakjes van louche figuren met verve zal weten te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een advocaat van de duivel "speel" je ook wanneer bepaalde voorgenomen besluiten op alle mogelijke manieren wil belichten om te voorkomen dat er ineens een onvoorziene situatie kan voorkomen. Vaak zie je dat het bepaalde personen erg makkelijk gaat om alleen maar de negatieve kanten van een plan te belichten. Zij spelen de rol van nature met verve terwijl zij niet perse tegen een bepaalde visie hoeven te zijn. Ook is het om bijvoorbeeld een verdediging te "trainen" voor bepaalde debatten waarbij men op voorhand weet dat men het niet eens zal zijn met bepaalde standpunten.