Heb je kans op legionella als een regendouche bijna nooit gebruikt wordt?

Wij hebben een gewone douchekop en een regendouche. Die laatste wordt bijna nooit gebruikt. Ik doe hem soms even bewust aan maar ik vergeet het heel vaak. Hierdoor wordt de regendouche soms weken niet gebruikt.

een jaar geleden
3.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Ja, die kans bestaat.

Antwoorden (2)

Laat ik het zo zeggen, die kans bestaat als je de druppels/mistige douche in gaat ademen en ik kan het weten.
In Frankrijk 20 jaar geleden opgelopen en 3 dagen op de intensive care gelegen waarvan ik me gelukkig niets meer kan herinneren.
Daarna nog een lange herstelperiode.
Mijn bedrijfsarts omschreef het als volgt, je ziet het niet, je ruikt het niet en je proeft het niet.
Daarom, als ik nu nog ooit waar ik ook kom, hotel, huis of iets anders, 10 minuten zo heet mogelijk doorspoelen was zijn advies en de deur dicht of even weg wezen.
Bij dagelijks gebruik is er niets aan de hand maar jij weet niet of als je een hotel boekt of die kamer veel gebruikt is.
Of het nu een 1 ster of 5 sterren hotel is, DOORSPOELEN.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Dat lig een beetje aan je situatie. Legionella ontwikkelt zich in stilstaand water.
Veel badkamers met een dubbele douchekop hebben vaak een keuzekraan die het water naar de ene of naar de andere douchkop leidt.
Is dat bij u ook het geval, dan zal de leiding naar de douche schoon zijn. Er vanuit gaande dat er minimaal 1x in de weeg van de douche gebruik gemaakt wordt.
Dan zitten we nog met het water in de stijgpijp naar de regendouche toe. Ik merk heel vaak dat die keuze knop niet geheel waterdicht is en dat de stijgpijp al vrij snel leeg is gelopen. In dat geval is ook de regendouche geen gevaar (er is immers geen stilstaand water)

Loopt het water NIET weg, of wordt de douche via een aparte leiding gevoed, dan kan deze inderdaad een bron van besmetting zijn.